عفونت بعد از ایمپلنت دندان

چرا بعضی از افراد عفونت بعد از ایمپلنت دندان را تجربه می کنند؟ برای اینکه بدانید بعد از ایمپلنت دندان چه عواملی موجب بروز این مسئله شده ، چه علائمی دارد ، چگونه می توان آن را تشخیص داد و سپس درمان کرد ، این مقاله دکتر امیر محمدی را از دست ندهید. پس از پروسه کاشت دندان ، اگر عوامل باکتریایی ، چه در محیط داخلی دهان چه خارج ، به حفره ایجاد شده جهت قرارگیری پایه ایمپلنت نفوذ پیدا کنند ، عفونت شکل می گیرد که می تواند درجات مختلفی داشته باشد.

 

عفونت بعد از ایمپلنت دندان

 

احتمال وقوع عفونت بعد از ایمپلنت دندان چه میزان است؟

بر اساس پژوهش ها و مطالعاتی که در این زمینه به انجام رسیده و طبق نتایج بدست آمده ، عفونت یکی از شایع ترین عوارض ایمپلنت دندان به حساب می آید اما نمی توان به طور دقیق گفت چه تعدادی از بیماران درگیر این مسئله می شوند. این نکته هم شایان ذکر است که لزوما همه افراد درگیر ان نخواهند شد. کسانی که خود را در معرض ریسک فاکتورها قرار می دهند ، احتمال ابتلا به عفونت پس از کاشت دندان را نیز برای خود افزایش می دهند.

پیدایش عفونت پس از کاشت دندان با چه علائمی همراه است ؟

طبیعی است که هر عارضه علائمی را به همراه دارد که فرد را متوجه وجود آن می کند. در خصوص عفونت بعد از ایمپلنت دندان هم این مسئله صادق است که می توان به موارد زیر اشاره نمود : 

درد یا تب : معمولا بروز عفوت های باکتریایی ، فرد متوجه درد در ناحیه درگیر به عاضره می شود. بسته به شدیت عفونت ، درد نیز خفیف یا شدید خواهد بود. تب نیز زمانی نمود پیدا می کند که بدن فعالیت خود را برای عفونت بعد از ایمپلنت دندان آغاز کرده باشد.

مشکل حین جویدن : عفونت ایجاد شده پس از کاشت دندان ممکن است باعث درد یا شل شدن ایمپلنت شود. در این شرایط فرد برای میل کردن غذا یا هر گونه خوراکی ممکن است دچار مشکل شود و جویدن برای او دشوار گردد.

قرمزی یا تورم لثه : ملتهب، قرمز و متورم شدن لثه از بارزترین نشانه های عارضه عفونت بعد از ایمپلنت دندان است. البته امکان دارد علائم گفته شده با چشم قابل دیدن نباشند اما در صورت لمس موضع احساس شوند.

چنانچه فرد وقوع یکی یا چند نشانه گفته شده را پس از جراحی ایمپلنت متوجه شد ، بایستی فوراً به بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران مراجعه نماید.

عفونت بعد از ایمپلنت دندان - دکتر امیر محمدی

چه عواملی احتمال بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان را بالا می برند؟

  • وجود بیماری های پریودنتال ( بیماری های لثه)
  • استعمال دخانیات همچون سیگار و مصرف نوشیدنی های الکلی
  • وجود عفونت های پنهان و درمان نشده در حفره دهانی و در میان دندان ها
  • استفاده از نوع خاصی از داروها
  • ابتلا فرد به بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی
  • رعایت نکردن بهداشت دهان
  • عدم تراکم مناسب در بافت استخوانی فک
  • مراجعه نکردن به یک فرد متخصص و با تجربه در زمینه کاشت دندان

استراژی های پیشگیرانه از عفونت بعد از ایمپلنت دندان

به جهت جلوگیری از پیدایش عفونت در محل کاشت ایمپلنت ، بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران ، راهکارهایی را در اختیار بیمار قرار می دهد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

درمان قبل از جراحی ایمپلنت :

همانطور که کمی بالاتر در مقاله ذکر کردیم یکی از عواملی که باعث بروز عفونت های بعد از ایمپلنت می شود ، به بیماری ها و عفونت های پنهانی مرتبط است که در دهان وجود داشته و فرد برای درمان آن اقدامی نکرده است. برای اینکه بعد از کاشت دندان درگیری عارضه نامبرده نشوید ، پیش از جراحی هر گونه عامل بیماری زا در دهان و میان دندان هایتان را از بین ببرید.

رعایت نکات بهداشتی :

پس از کاشت ، ایمپلنت می تواند حکم دندان طبیعی را داشته باشد ؛ چرا که هم به لحاظ ظاهری و هم عملکردی نقش مشابهی را دارد. ایز این بابت همانطور که برای جلوگیری از خراب شدن ئدندان های طبیعی ، بهداشت را رعایت می کنیم ، بایستی ایمپلنت را هم از هر گونه عامل باکتریایی در امان نگه داریم؛ به خصوص در روزهای ابتدایی که هنوز بافت های موضع جراحی شده حساس هستند. پس طبق اصول دندان ها را مسواک زده و از نخ دندان و دهانشویه نیز استفاده کنید و بدین نحو از بروز عفونت بعد از ایمپلنت دندان پیشگیری کنید.

داشتن یک برنامه غذایی مناسب :

در زمان ریکاوری غذاهایی را میل کنید که به ترمیم سریع تر بافت ها و بالا بردن سطح سلامتی کمک کند. در این راستا مواد غذایی که حاوی ویتامین A و C هستند بسیار مفید خواهند بود. در اوایل دوره نقاهت تا زمانی که موضع جراحی شده به بهبودی کامل برسد بهتر است غذاهایی که مصرف می کنید بافت نرمی داشته ، میکس شده و تا حدی آبکی باشند. به این خاطر که هنگام مصرف نیاز به جویدن بسیار نباشد و همچنین ذرات آن ها در میان دندان ها و بافت ها گیر نکند. در خصوص تغذیه بعد از ایمپلنت دندان می توانید راهنمایی های لازم را از پزشک خود دریافت کنید.

عفونت بعد از ایمپلنت دندان - دکتر امیر محمدی

عوارضی که به سبب عفونت بعد از ایمپلنت دندان نمود پیدا می کنند :

عفونی شدن محل کاشت ایمپلنت اگر درمان نشود ، با گذشت زمان شدت بیشتری پیدا کرده و به دنبال آن استخوان فک تحلیل می رود و به عبارتی تضعیف می شود. ضعف ایجاد شده در بافت استخوانی فک باعث شل شدن پایه ایمپلنت شده و حتی امکان دارد منجر به خارج شدن ان از محل خود شود. این امر می تواند بافت های لثه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث ضعف و تحلیل آن نیز شود. به زبانی دیگر چنانچه عفونت بعد از کاشت دندان درمان نگردد موجب شکست پروسه شده و پس زدن ایمپلنت دندان را موجب می شود.

عفونت بعد از ایمپلنت دندن چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از نمود یافتن علائم عفونت و مراجعه به بهترین متخصص ایمپلنت دندان ، اولین مرحله در راستای تشخیص عارضه و میزان از بین رفتن استخوان ، عکسبرداری با اشعه ایکس است. به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مشاهده و احساس هر گونه حالت غیرطبیعی در ناحیه قرارگیری ایمپلنت ، سریعا به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. زیرا تشخیص عارضه مذکور ، در مراحل اولیه ، در درمان آسان تر آن نیز تاثیر دارد.

چگونه می توانیم عفونت بوجود آمده بعد از کاشت دندان را درمان کنیم؟

بعد از مرحله تشخیص ، نوبت به اتخاذ روند درمانی می رسد. نوع درمان با توجه به میزان استخوان از دست رفته و نوع تاثیری که ایمپلنت در ظاهر دندان ها گذاشته ، مشخص می گردد. طی پروسه درمان عفونت بعد از ایمپلنت دندان ابتدا بایستی سطح ایمپلنت از عفونت پاک شود و سپس در صورت امکان بافت استخوانی از دست رفته با استفاده از گرافت ، احیا گردد. به منظور زدودن عفونت از ایمپلنت و محیط کاشت آن چندین راه تهاجمی و غیر تهاجمی وجود دارد.

1 . دبریدمان موضعی (برداشت بافت عوفنی شده )

2 . پاکسازی و گندزادیی سطح ایمپلنت

3 . درمان های ضد عفونی

4 . در شرایطی که استخوان زیادی از بین رفته باشد ، خارج کردن ایمپلنت

نکته : تکنیک های درمانی عفونت ، بسته به نوع ایمپلنت استفاده دشه ، محل قرارگیری آن و مقدار استخوان از دست رفته ، حساسیت پیدا می کنند.

برای مواقعی که عفونت بعد از ایمپلنت دندان چندان شدید نباشد ، از سوی دکتر آنتی بیوتیک تجویز می گردد. به منظور اثرگذاری دارو ، لازم است دوره مصرفی تکمیل شود و طبق دستور در زمان های گفته شده مصرف گردد. در حالت شدیدتر عارضه نیاز به مداخلات جدی تری است تا عفونت به طور کامل از محیط پاک شود.

می توان ایمپلنت عفونی شده را حفظ کرد؟

اگر میزان عفونت بعد از ایمپلنت دندان و خورده شدن استخوان در مراحل ابتدایی باشد ، میتوان پلاک ها و عوامل باکتریایی را با اتخاذ درمان های محافظه کارانه و در کنار آن مصرف آنتی بیوتیک از بین برد. اگر مقدار بافتی که استخوان های فک از دست داده اند متوسط تا پیشرفته باشد ، به احتمال زیاد برای حفظ ایمپلنت ، باید بافت های عفونی از طریق روندهای جراحی از محل برداشته شوند. در وضعیتی که ایمپلنت به خاطر شدت عفونت شل شده باشد ، احتمال حفظ کردن آن در محل بسیار کم است.

جایگذاری مجدد ایمپلنت پس از درمان عفونت :

همان طور که توضیح داده شد اگر عارضه در شدیدترین حالت خود وقوع پیدا کند ، لازم است که ایمپلنت از محل کاشت در فک خارج گردد ، عفونت زدایی انجام شود و پیوند بافت استخوانی به انجام برسد. زمانی که عارضه به طور کامل برطرف گردید و بافت استخوانی پیوند زده شده کاملا با ناحیه هدف سازگار شد ، فرد می تواند برای جراحی مجدد کاشت دندان به بهترین متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کند

 

 

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

1 1 رای
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها