ایمپلنت به روش پانچ بدون جراحی

یکی از روش های ایمپلنت دندان ، کاشت ایمپلنت به روش پانچ است که به آن روش فلپ لس یا بدون جراحی نیز گفته می شود ، جراح می بایست از وضعیت آناتومیک استخوان زیرین کاملاً مطلع باشد. برای همین منظور گرفتن عکس CBCT کاملاً ضروری می باشد. پس گرفتن عکس های رادیوگرافی لازم، در صورتیکه وضع استخوان در نمای رادیوگرافی مناسب باشد و نیاز به پیوند استخوان و اعمال اضافی مانند اکسپنشن استخوان (افزایش ضخامت اسخوان) نباشد از روش فلپ لس (flapless) و یا ایمپلنت به روش پانچ می توان استفاده کرد.

ایمپلنت به روش پانچ

روش پانچ در ایمپلنت دندان روش جراحی ساده و بدون درد و خونریزی است و برای افرادی که دارای بافت نرم در لثه و بافت محکم در استخوان هستند کاربرد دارد و در این جراحی به دلیل اینکه در حین جراحی آسیب کمتری به بافتن اطراف دندان می خورد روند بهبودی و جوش خوردن سریعتر است.

روش کاشت ایمپلنت به روش پانچ را به این دلیل روش بدون جراحی می نامند زیرا با اسکن محل قرار گرفتن ایمپلنت، میزان تراکم استخوان را متخصص ایمپلنت در صورت داشتن مهارت لازم می تواند به راحتی حس کند و متوجه شود که نیازی به شکافتن لثه نمی باشد.

در این روش درمان ایمپلنت به روش پانچ در یک جلسه بیمار به دندان پزشک مراجعه می کند و مشکلات خود را بیان می کند و آزمایش های لازم و عکس برداری و رادیولوژی و قالب گیری انجام می شود و مشکلات بیمار مشخص شده و برنامه درمانی مناسب توسط جراح ایمپلنت برای بیمار تجویز می شود.

 

در این روش در یک مرحله ایمپلنت انجام می شود و در یک روز دندان های جدید ساخته و ایرادهای آن اصلاح می گردد و ایمپلنت انجام می شود و دندان های موقت قرار داده می شود و پس از آن به یک دوره جهت ریکاوری و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک نیاز است و باید تا زمان بهبودی کامل از غذاهای نرم استفاده شود و پس از دوره ریکاوری و پس از حدود ۳ ماه که ایمپلنت کاملا به استخوان جوش خورد و لثه ها درمان شدند قالب گیری دندان های جدید انجام شده و دندان های جدید و دائمی ساخته و جایگزین دندان های موقت می شود و به این ترتیب ایمپلنت به روش پانچ انجام می شود.

در این روش محل قرار گیری ایمپلنت با یک وسیله مخصوص به اندازه قطر ایمپلنت پانچ می گردد و از همان ناحیه ایمپلنت دندان قرار داده می شود از مزایای این روش ورم کمتر و عدم برش در ناحیه و کاهش تحلیل استخوان است باید توجه داشت در همه موارد این روش توصیه نمی شود و در صورت کاربرد نامناسب می تواند عوارض مانند سوراخ شدن و پرفوراسیون استخوان ایجاد کند.

در ایمپلنت به روش پانچ، پایه ایمپلنت هیچ گونه حرکتی نداشته و دچار پوسیدگی نمی شود و مانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند و از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند و فرم صورت را حفظ می کند و با رعایت بهداشت دهان و دندان این دندان ها دائمی خواهد بود و از مهم ترین مزایای این روش بازگرداندن توانایی جویدن است و به طور کلی بهترین گزینه برای رفع مشکل بی دندانی کاشت ایمپلنت است.

نکته خیلی مهم این است که در این روش جراح باید از تبحر مناسب برخوردار باشد و نزد بهترین متخصص ایمپلنت انجام شود.

مزایای کاشت ایمپلنت به روش پانچ

در کاشت ایمپلنت به روش فلپ لس مزایایی وجود دارد که مهمترین آنها در ادامه مطرح می شود:

  •  درد پس از جراحی وجود ندارد یا بسیار اندک است.
  • خونریزی حین جراحی کم است که این روش را مناسب افرادی که بیماری قلب و یا بیماری های مربوط به فشار خون دارند هست.
  • تورم پس از جراحی وجود ندارد.
  • اکیموز یا کبودی پس از عمل رخ نمی دهد.
  • به لثه و استخوان آسیب وارد نمی شود.
  • نیازی به زدن بخیه نیست و مراجعه پس از جراحی برای کشیدن بخیه حذف می شود.
  •  درمان ایمپلنت را ساده و مثل پر کردن دندان می کند به نحوی که بیمار پس از قرار دادن ایمپلنت نیازی به استراحت نداشته و می تواند بر سر کار حاضر شود.
  • در صورتیکه ایمپلنت داخل استخوان استحکام کافی داشته باشد و بیمار نیاز به داشتن روکش موقت در همان روز قرار دادن ایمپلنت  داشته باشد با این روش امکانپذیر است.
  • مدت زمان قرار دادن ایمپلنت کوتاه تر است.
  • در این روش به دلیل اینکه آسیب به اطراف دهان کمتر است مدت زمان بهبودی بسیار کوتاه تر است و استخوان ها زودتر جوش می خورند.

مراقبت های بعد از ایمپلنت به روش پانچ

  • بلافاصله بعد از جایگذاری ایمپلنت برای تائید ایده ال بودن جایگاه آن، تست رادیوگرافی تجویز می شود.
  • پزشک داروهایی از قبیل آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهاب را برای بیمار تجویز کرده و دوز مورد مصرف را بر اساس موقعیت فیزیکی و سیستمیک بیمار مشخص می کند.
  • جلسات فالوآپ در فواصل زمانی منظم یک، دو و چهار هفته ای و پس از آن، یک، سه و شش ماهه مقرر می شود. در صورت بروز هر گونه عارضه جانبی بعد از پروسیجر، متخصص، پروفیلاکسی مناسب را به کار خواهد گرفت.
  • پروتز نهایی بعد از چهار تا شش ماه یعنی زمانی که جوش خوردن استخوان و ایمپلنت یا جوش ایمپلنت دندانی در استخوان فک به مرحله تکامل رسیده است، به دهان بیمار انتقال خواهد یافت.
  • تکنیک پانچ بافت نرم یک جراحی حداقل تهاجمی است که آسیب کمتری را در مقایسه با پروسیجرهای جراحی قرار دادن ایمپلنت به روش متعارف برای بیمار به همراه دارد. بعلاوه، سرعت فرایند بهبود در این روند بیشتر بوده و بیمار به واسطه جزئی بودن برش های مورد نیاز برای جراحی، التهاب کمتری را تجربه می کند.

نقطه ضعف بالقوه تکنیک ایمپلنت به روش پانچ بدون جراحی چیست؟

تنها نقطه ضعفی که تعداد کمی از جراحان در خصوص این فرایند جراحی ممکن است با آن روبرو شوند این است که این یک تکنیک نقطه کور (blind technique) می باشد چون جراح نمی تواند نمادها یا لندمارک های آناتومیکی مهم را در زمان اجرای جراحی در حالیکه بیمار روی صندلی دراز کشیده است، مشاهده کند. این امر باعث می شود که برخی ساختارهای حیاتی در زمان بلند شدن فلپ، در معرض آسیب احتمالی قرار گیرد. البته، انجام یک ارزیابی پیش از جراحی با استفاده از رادیوگراف ها یا CBCT می تواند از بروز هر گونه عارضه جانبی احتمالی به طور کامل جلوگیری به عمل آورد.

علل اصلی انتخاب فرایند فلپ لس ایمپلنت دندان

در کنار مزایایی که پیشتر در این مجموعه در خصوص روش دریل لس (Drill less) یا ایمپلنت به روش پانچ گفته شد، علل کلیدی دیگری نیز وجود دارند که این فرایند را بعنوان یک پروسیجر برگزیده در جایگاه ویژه ای قرار می دهد. برخی از این علل شامل موارد زیر می باشد:

دستیابی به اعتماد به نفس بهتر

ظاهر هر فرد دارای ارتباط مستقیم با سطح اعتماد به نفس اوست. بنابراین، وقتی شما این روش را برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود انتخاب می کنید می توانید در طول یک روز به نتایج فوق العاده آن دست یابید. این بدان معنی است که چیزی به اسم جای خالی دندان وجود نخواهد داشت. می توانید بعد از پروسیجر لبخند بزنید و از اعتماد به نفس بالایتان لذت ببرید.

بهداشت و سلامت بهتر

سلامت دهان به اندازه سلامت سایر مولفه های فیزیکی در بدن اهمیت دارد. وقتی تکنیک ایمپلنت به روش پانچ را انتخاب می نمایید، به طور خودکار سند سلامت و بهداشت بهتر دهان تان را امضا می کنید. این روش، امکان دسترسی به نواحی بین دندان ها را به شکل بهتری فراهم کرده و در نتیجه تمرکز روی بهداشت دهان آسان تر می شود.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها