اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

به طور حتم مهمترین بخش ایمپلنت دندان اجزای آن است. این فرایند زمانی موثر است که اجزای تشکیل دهنده آن از جنس مرغوب باشند. اگر از جنس مرغوب و کیفیت بالا نباشد نه تنها تاثیر مورد نظر را نخواهد داشت، بلکه می تواند به دندان شما آسیب هم برسانند. کاشت ایمپلنت یکی از روش های نوین در علم دندانپزشکی است که طرفداران بسیار زیادی را در بین عموم مردم به خود اختصاص داده است. این روش متداول ترین روشی است که برای زیباسازی و به عبارت دیگر بازسازی دندان ها به کار می رود البته روش های دیگری نیز مانند کاشت بریج دندان، کامپوزیت دندان و غیره هستند که بنا بر انتخاب شخص و با مشورت دندانپزشک می توان از آنها برای کاشت و جایگذاری دندان های از دست رفته استفاده کرد اما در نهایت هیچ کدام از آن ها مانند ایمپلنت نیستند.

 

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

 

 

به گفته بسیاری از افراد متخصص در حوزه دهان و دندان و همچنین نظر سنجی هایی که در بین افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت دندان کرده اند، این فرایند را به عنوان بهترین روش جایگزین کردن دندان های از دست رفته توصیه کرده اند که می توان به عنوان دلیل آن، جنس منحصر به فرد ایمپلنت را نام برد. اساختار آن از پیچ و مهرهایی از جنس تیتانیوم ساخته شده است که جنس آن به خوبی با بدن انسان سازگار است. به همین دلیل است که با استخوان فک به خوبی جوش میخورد.

implant دندان به وسیله پیچ و مهره هایی که دارد به درون لثه فرو می رود و با استخوان فک جوش می خورد. روند مذکور که به عنوان بهترین روش جایگزینی دندان ها یاد می شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی بh بدن انسان تطبیق پیدا می کند.

بسیاری از محققان بر روی روش کاشت دندان در حال تحقیقات هستند و به دنبال راه حلی برای افزایش سازگاری ایمپلنت با بدن انسان می گردند. نکته بسیار مهم این است که در این زمینه به هر دندانپزشکی اعتماد نکنید. بسیار بوده اند افرادی که به دندانپزشکان معمولی مراجعه کرده اند و نتوانستند نتیجه دلخواهشان را بگیرند. پس سعی کنید به متخصصانی مراجعه کنید که قابل اعتماد باشند.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

اجزای اصلی ایمپلنت دندان به طور کلی عبارت اند از:

  •   فیکسچر یا پایه
  •   اباتمنت
  •   روکش

فیکسچر

دندان هایی که از دست رفته اند ریشه دندان خود را از دست داده اند. زمانی که شما قصد دارید که  عمل ایمپلنت را انجام دهید باید ابتدا ریشه دندان را قرار دهید. در واقع  اگر ریشه ای را برای دندان خود قرار ندهید نمی توانید جراحی را انجام دهید.

فیکسچر در واقع کاری مانند ریشه دندان دارد. فیکسچر در پایین ایمپلنت قرار دارد که به آن پایه هم گفته می شود. پایه یا فیکسچر در لثه فرو می رود و با استخوان فک جوش میخورد. اگر فردی فاقد استخوان های کافی برای ایمپلنت باشد، بایستی لیفت سینوس را انجام دهد، به عبارتی دیگر نیاز به پیوند استخوان دارند.

اباتمنت

زمانی که پایه لازم برای ایمپلنت درست می شود نیاز دارد که بر روی آن روکشی قرار داده شود تا  خللی در کار به وجود نیاید. به روکشی که بر روی فیکسچر قرار داده می شود، اباتمنت است.

روکش

بعد از جایگذاری فیکسچر و اباتمنت لازم است که روکشی بر روی آنها قرار داده شود. روکش دندان کاری مانند تاج دندان دارد. هر یک از این مراحل لازم است که به درستی و دقیق انجام پذیرند تا در نهایت دندانی تمیز و طبیعی از نظر ظاهر در بیاید.

کیفیت ایمپلنت

همانطور که اشاره شد جراحی نامبرده از بهترین روشهایی است که برای  جایگزینی دندانهای از دست رفته انجام می شود. ایمپلنت دارای دو نوع ثابت و متغیر است. نوع ثابت به طور همیشگی بر روی لثه نصب می شود و نوع متغیر قابل جابجایی است. ایمپلنت های دندانی نسبت به دیگر روش های کاشت دندان عمر بیشتری دارد. روش های دیگر نهایتا عمری 25 ساله دارند. در صورتی 25 سال عمر می کند که نکات بهداشتی رعایت و به طور منظم انجام شود. اما ایمپلنت می تواند به صورت همیشگی برای شما کار کند.

اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان

برای نتیجه دلخواه لازم است استخوان های فک کافی داشته باشید. همچنین جراحی کاشت دندان به افراد بالای 18 سال توصیه می شود چرا که تراکم استخوان ها در افراد زیر 18 سال کمتر است.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها