ترمیم دندان

هنگاهی که دندان های شما دچار پوسیدگی شدید و شکستگی ، تیزی دیواره و حتی سوراخ شدن بخش های داخلی شوند باید در اولین فرصت برای ترمیم دندان به پزشک مراجعه کنید. ترمیم همان پر کردن دندان بوده که به منظور زیبایی، درمان آسیب ها، از بین بردن پوسیدگی و افزایش رشد آن و همچنین عملکرد بهتر دندان به هنگام خوردن غذا انجام می شود. این مقاله دکتر امیر محمدی را تا پایان مطالعه کنید.

 

ترمیم دندان - دکتر محمدی مفرد

 

چه زمانی باید برای پر کردن اقدام کنید؟

  • بروز آبسه در لثه
  • شکسته شدن دندان ها
  • وجود لکه هایی بر روی دندان
  • احساس درد به هنگام خواب
  • احساس درد به هنگام خوردن مواد غذایی
  • خارج شدن مواد از قبل پر شده در دندان
  • حساسیت بسیار بالای دندان به مواد غذایی سرد و گرم

انواع ترمیم دندان

دندان های شکسته

دندان های عصب کشی شده بسیار ظریف بوده و در صورت وارد شدن ضربه ای دچار شکستگی می شوند. به همین علت ترمیم دندان با استفاده از موادی همرنگ به منظور افزایش استحکام دندان ها استفاده خواهد شد. کامپوزیت از شایع ترین مواد مورد استفاده در درمان شکستگی دندان ها می باشد.

دندان های پوسیده

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده نکردن از مسواک و خمیر دندان، مصرف بیش از حد شیرینی، عدم مراجعه مرتب به یک دکتر خوب ترمیم دندان در تهران و غیره به مرور سبب بروز پوسیدگی های دندانی خواهد شد. در ترمیم کردن دندان های پوسیده، تمامی قسمت های اسیب دیده برداشته شده و توسط مواد پوشیده می شود این روش سبب جلوگیری از افزایش پوسیدگی خواهد شد.

پزشک چگونه پوسیدگی دندان را تشخیص می دهد؟

معاینه : در ابتدا پزشک قسمت هایی از دندان بیمار را با استفاده از ابزاری به نام اکسپلورر بررسی می کند. در صورت خراب و پوسیده بودن، بافت و مینای دندان نرم و آسیب پذیر بوده و هنگامی که این ابزار با مینای دندان سالم برخورد دارد، کاملا سفت و مسحتکم می باشد.

رنگ : نوعی رنگ مخصوص که به هنگام برخورد با دندان های پوسیده تنها  به قسمت های اسیب دیده می چسبند.

اشعه ایکس : با استفاده از عکس برداری توسط اشعه ایکس پوسیدگی در قسمت های بین دندانی، کنار دندان و غیره بجز مناطق بالایی به خوبی مشخص خواهد شد.

فلورانس لیزر : با بکارگیری از فلورانس لیزر می توان به راحتی تمامی پوسیدگی های موجود در حفره و شکاف های بالای دندان را به خوبی مشاهده کرد.

روش های پرکردن دندان پوسیده

روش مستقیم

در پروسه ترمیم دندان به صورت مستقیم، ابتدا پزشک بافت پوسیده شده را کاملا برداشته، و برای پرکردن آن یکی از انواع مواد پر کننده را با توجه به نظر بیمار و موقعیت آن داخل دندان قرار می دهد.

ترمیم غیر مستقیم

تکنیک غیر مستقیم دندان، در دو جلسه انجام خواهد شد. در جلسه اول تمامی مشکلات و پوسیدگی ها از روی دندان برداشته شده و سپس قالبی از دندان های شما گرفته می شود. ماده ترمیم دندان در لابراتوار ساخته شده و در جلسه دوم بر روی دندان بیمار چسبیده می شود.

نحوه پرکردن دندان ها

ابتدا دکتر ، تمامی نواحی دندان مورد نظر را ایزوله کرده تا بزاق دهان با آن برخوردی نداشته باشد. سپس با استفاده از ابزار های متعدد پوسیدگی و اسیب موجود را کاملا بر داشته و مواد پر کننده دندان به صورت لایه به لایه و با دقت بسیار زیاد در فضای خالی ایجاد شده پس از تراشیدن دندان قرار می گیرد. هر لایه پس از قرار گرفتن توسط نور آبی در محل خود سفت می شود. پس از پر شدن دندان مجدد با استفاده از ابزارهای بخصوص تراشیده شده و  برای شکل دهی به ساختار کلی دندان از آن ها استفاده می شود.

از چه موادی برای ترمیم دندان ها استفاده می شود؟

آمالگام : این ماده از جیوه و انواعی از فلزات تهیه شده است. با وجود استحکام بالایی که دارد در پر کردن دندان های اسیب بیشتر از دندان های جلو مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های آمالگام

این نوع از مواد بسیار مستحکم بوده و حدود 10 الی 15 سال ماندگاری دارد. به هنگام جوید می تواند نیروی وارد شده را کنترل و تحمل کند. این ماده نسبتا بی خطر بوده و هزینه کمتری به نسبت روش های دیگر دارد.

کامپوزیت : این نوع از پرکننده ها به علت داشتن رنگی نزدیک به دندان دارای طرفداران بسیار زیادی بوده، و متخصصان برای ترمیم دندان های جلویی بیشتر از کامپوزیت ها استفاده می کنند. همچنین قالب گیری بالای ان سبب افزایش استحکام در ترمیم دندان اسیب دیده خواهد شد.

ویژگی های کامپوزیت

در این روش ساختار بیشتری از دندان باقی می ماند و به علت داشتن رنگی روشن، ظاهر سفید دندان ها همانطور زیبا و طبیعی حفظ می شود. از مهم ترین ویژگی های کامپوزیت، عایق حرارتی آن بوده که حساسیت دندان به سرما و گرما را کاهش می دهد. کامپوزیت در مقایسه با مواد آمالگام ضد الرژیک می باشد.

سرامیک : سرامیک ها به طور نسبی مستحک هستند و به عنوان روکش دندانی از آن ها استفاده می شود. یکی از ویژگی های مواد سرامیکی رنگ پذیری ان ها بوده که می توان به راحتی با دیگر دندان ها رنگ ان را تغییر داد. بنابراین افراد می توانند به راحتی از روش های سفید کردن دندان در این موارد بهره ببرند.

زیرکونیا : این ماده از فلز زیرکونیا طی قرار گیری در یک فرایند شیمیایی تولید شده است. زیرکونیا از لحاظ دوام و کاربرد بسیار شبیه به کامپوزیت بوده و از لحاظ حفظ زیبایی دندان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه از دندان های ترمیم شده مراقبت کنیم؟

  1. از جویدن مواد غذایی سفت و چسبنده بپرهیزید.
  2. رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از ترمیمی بسیار ضروری می باشد.
  3. هر شش ماه یک بار برای جلوگیری از روند پوسیدگی دندان به بهترین دکتر ترمیم دندان در تهران مراجعه کنید.
  4. حتما بعد از خوردن هر وعده غذایی از مسواک، نخ دندان و خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید.

عوارض بعد از ترمیم دندان چیست؟

پروسه ترمیم دارای عوارضی با خطرات بسیار کم و ناچیز بوده و تنها در برخی موارد و به ندرت سبب بروز آلرژی، عفونت خواهد شد. شایع ترین عوارضی که بعد از پر کردن دندان هایتان وجود دارد، حساسیت بالای دندان به مواد غذایی بسیار گرم و سرد می باشد.

هزینه لازم برای پر کردن دندان ها

میزان هزینه لازم برای انجام ترمیم دندان ها به مهارت پزشک، میزان اسیب موجود و شدت پوسیدگی دندان، مواد مورد استفاده برای پر کردن و بسیاری موارد دیگر نیز بستگی داشته و می تواند در افزایش و کاهش هزینه موثر باشد.

سوالات متداول

آیا بعد از ترمیم می توان آن ها را سفید کرد؟

بهتر است قبل از ترمیم برای سفید کردن دندان هایتان به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت دندان های پرشده با هیچ یک از روش های سفید کننده دندان تغییر رنگ نخواهند داد.

ایا جیوه موجود در مواد آمالگام مضر است؟

جیوه موجود در آمالگام در کودکان بالای 7 سال و بزرگسالان هیچ ضرری نداشته و بسیار ایمن شناخته شده است. اما جیوه می تواند دستگاه عصبی جنین و کودکان پایین هفت سال را در برابر تاثیرات نوروتوکسینی بسیار حساس و اسیب پذیر تر کند.

ایا دندان های پر شده را می توان مجدد پر کرد؟

بله امکان ترمیم دندان در صورتی که لبه دندان به زیر لثه نرفته باشد و همچنین بتوان دندان را در برابر بزاق، ایزوله و خشک نگه داشت. علت آن هم حساسیت بالای مواد پر کننده، به بزاق و خون بوده که سبب عدم اتصال مواد خواهد شد.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها