علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن

علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن

بعد از ناسازگاری ایمپلنت با ریشه دندان، باز شدن پیچ ایمپلنت،

اصلی‌ترین علت عدم موفقیت ایمپلنت یا شکستن پروتز دندان مصنوعی، شناخته شده است ، به همین علت، اهمیت انتخاب قطعات پروتز،

پیچ ایمپلنت و اباتمنت در حفظ ایمپلنت

و افزایش درصد موفقیت آن اهمیت بسیاری دارد.

شاید در گذشته باز شدن پیچ ایمپلنت اتفاق رایجی بوده، اما در حال حاضر با پیشرفت در تکنولوژی ساخت ایمپلنت کمتر شاهد باز شدن پیچ ایمپلنت هستیمعواملی که درگذشته باعث باز شدن پیچ ایمپلنت ها می شدند:

علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن
علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن
  1. 1. کاشت ایمپلنت با اتصال خارجی: 

طراحی ایمپلنت های قدیمی به نحوی بود که اتصالات خارجی ایمپلنت معمولا مقاومت بسیار کمی داشت و وارد اوردن فشار ناچیزی به اتصال خارجی موجب باز شدن پیچ می شدالبته امروزه، اتصال داخلی در بیشترِایمپلنت ها تعبیه شده تا وارد امدن فشار به اتصالات موجب باز شدن پیچ ایمپلنت نشوددرحقیقت طراحی این اتصالات به گونه ای است که دیگر هیچ فشاری به پیچ وارد نمی شود و تمام فشار روی اتصال داخلی است.

  1. 2 . کم بودن گشتاورد برای پیچ کردن اباتمنت:

این مسئله تا حدودی به طراحی اباتمنت، مواد سازنده و طراحی سر پیچ بستگی دارددرگذشته باز شدن پیچ ایمپلنت یا اباتمنت به خصوص برای پیچ ایمپلنت از نوع شکاف دار به استفاده از سیستم گشتاور نامناسب در محکم کردن آن مرتبط بوداما امروزه، طراحی آن ها به مراتب بهتر از گذشته شده است و سیستم گشتاور نامناسب نمیتواند دلیلی برای باز شدن پیچ ایمپلنت های امروزی باشد.

  1. 3. عدم مدیریت دندان قروچه یا سایش دندان:

 مشکل دندان قروچه همیشه برای باز شدن پیچ ایمپلنت نگران کننده بوده است و هنوز هم بحث های زیادی در رابطه با آن وجود دارد و مطالعات مختلفی به تاثیر دندان قروچه روی خراب شدن ایمپلنت می پردازداما مشکل باز شدن پیچ ایمپلنت در اثر سایش دندان، برای ایمپلنت هایی صدق می کند که اتصال خارجی داشته باشنددر طراحی های پیشرفته امروزی اجزای اتصال داخلی آنقدر خوب باهم چفت می شوند که سایش دندان دیگر موجب بازشدن پیچ ایمپلنت نمی شودالبته درصورتیکه دندان قروچه فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد کند؛ احتمال شکستن آن وجود دارد.

چرا پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت باز می شود؟

پیچ پروتز دندان مصنوعی ایمپلنت اغلب، بخاطر فاصله پروفیل استخوانی اطراف ایمپلنت یا شل شدن اباتمنت باز می شوداین مشکل حتی ممکن است بعد از جایگزین کردن اباتمنت و محکم کردن پیچ آن مجددا اتفاق بیفتددر این صورت به احتمال زیاد مشکل از پروتز دندان مصنوعی است که باید مجددا طراحی شود تا نحوه قرارگیری آن روی اباتمنت و پایه ایمپلنت موجب باز شدن پیچ ایمپلنت نشود.

علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن
علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن

 

چطور می توان از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کرد؟

با توجه به تحقیقات انجام گرفته رعایت نکات زیر علاوه بر جلوگیری از باز شدن ایمپلنت در نگهداری و عملکرد طولانی مدت ایمپلنت ها تاثیر دارد:

  • ● استفاده از قطعاتی که به درستی با یکدیگر چفت می شوند
  • ● تناسب دقیق میان اجزاء
  • ● توزیع مناسب فشار روی پیچ
  • ● محکم کردن پیچ ایمپلنت
  • ● مراقبت از ایمپلنت دندان
  • ● چکاپ منظم نزد دندانپزشک
  • ● انتخاب پیچ ایمپلنت مناسب و دقیق 

جراح هنگام عمل جراحی کاشت ایمپلنت چگونه میتواند از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کند؟

 

  • ● در انتخاب قطعات پروتز، ترمیم و پیچ ایمپلنت احتیاط کند. 

 

  • ● از پیچ ایمپلنت استفاده کند که از طرف شرکت به صورت پلمپ شده خریداری شده باشند. 

 

  • ● هرگز از پیچ های آزمایشگاهی کلینیک دندان استفاده نکند.

 

  • ● از ابزار های مخصوص برای محکم کردن پیک ایمپلنت استفاده کند. 

 

  • ● از دستور العمل ذکر شده شرکت سازنده برای محکم کردن اباتمنت استفاده کند.

 

شایان ذکر است که دکتر امیر محمدی یکی از بهترین دندان پزشکان در حوزه ایمپلنت دندان می باشد  ایشان :

  • متخصص جراحی دهان ، فک و صورت
  • مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
  • جز رتبه های برتر آزمون برد تخصصی
  • متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت

شماره تماس : tel:09120957013

 

عوارض شایع ایمپلنت های دندانی

 

1. خارج شدن روکش ایمپلنت

در سال اول روکش‌های دندان با چسب موقت چسبانده می‌شود و احتمال افتادن روکش در سال اول وجود دارد و در صورتی که روکش موقت دندان بیافتد باید برای چسباندن مجدد روکش روی ایمپلنت به دندان پزشک مراجعه شود و در صورتی که شرایط استاندارد باشد با چسب دائمی روکش چسبانده می‌شود.

2. شل شدن پیچ اباتمنت

شل شدن پیچ اباتمنت که کاملا طبیعی است و می‌تواند براثر فشار زیاد به ایمپلنت باشد یا براثر دندان‌قروچه در شب باشد. ما به بیمارانی که در شب دندان‌قروچه دارند، نایت گارد می‌دهیم. نایت گارد یک قالب کاملا شیشه‌ای و شفاف است.

از بیمار سوال می‌شود که آیا در خواب دندان‌قروچه دارد یا در طول روز دندان‌هایشان را به هم می‌سابند یا نه؟ اگر بیمارمان دندان‌قروچه داشت حتما نایت گارد تجویز می‌شود و بیمار در شب نایت گارد را استفاده می‌کند که این باعث کنترل فشار به ایمپلنت می‌شود.

3. لق شدن روکش ایمپلنت

در برخی موارد که فشار در برخی نواحی دهان بیشتر از حد معمول باشد، احتمال دارد که روکش ایمپلنت لق شود که البته این لقی دلایل مختلفی دارد که در ادامه بررسی می‌شود.

4. شکستگی پروتز و شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت

این اتفاق زمانی می‌افتد که فشار یا لود زیاد از حد(دندان قروچه) به روکش وارد شود و یا سنگ یا غذای سفتی ناگهانی و ناخدآگاه روی ایمپلنت قرار بگیرد. که معمولا با درد همراه است و احتمال شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت دندان نیز بعضا وجود دارد. در این موارد باید به دندانپزشک مراجعه نمائید تا در صورت امکان پروتز شما خارج گردیده و تعویض شود.

5. شکستگی بدنه ایمپلنت

این یک اتفاق بسیار نادر و جبران ناپذیر پس از درمان می‌باشد که معمولا بر اثر فشار بیش از حد و یا پروتز نامناسب دندان که فشارها را از مرکز اطراف منتقل کند ایجاد می‌شود. معمولا در این حالت درمانی جز خارج کردن ایمپلنت توسط جراحی مخصوص و کاشت مجدد ایمپلنت در ناحیه وجود ندارد. لذا در صورتی که ایمپلنت دندانی شما در دهان، دچار دردهای مکرر و یا ناراحتی زیاد هنگام جویدن دارد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن
علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن

 

6. عفونت

بسیاری از مردم از عفونت پس از انواع جراحی می‌ترسند و همه علائم پس از جراحی را نشانه عفونت می‌دانند در صورتی که چنین نیست و بسیاری از تورم و ترشح‌ها به دلیل عفونت نیست و پدیده‌های طبیعی پس از جراحی است و برای جراحی ایمپلنت ترس بیش از حد و غیر منطقی از عفونت اشتباه است.

7. لق شدن مختصر دندان کنار ایمپلنت

این احتمال وجود دارد که بعد از جراحی ایمپلنت ریشه دندان کناری که به ایمپلنت نزدیک است در اثر کاشت ایمپلنت لق شود. لق شدن دندان کناری ایمپلنت عارضه‌ای نادر و موقتی بوده و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.

8. درد بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان

یکی دیگر از عوارض موقتی ایمپلنت دندان که بعد از جراحی رخ می‌دهد درد است. درد امری اجتناب‌ناپذیر است و بسته به سختی جراحی ایمپلنت و خصوصیات افراد کم یا زیاد می‌باشد. ولی در هر صورت بهترین راه کنترل درد ایمپلنت استفاده از مسکن یک ساعت قبل از جراحی ایمپلنت می‌اشد.

  • مصرف دو عدد ژلوفن 400 میلی گرم با هم یک ساعت قبل از شروع جراحی ایمپلنت دندان کمک می‌کند تا درد و تورم بعد از کاشت ایمپلنت دندان به طور محسوسی کاهش یابد.
  • معمولا درد ایمپلنت فقط سه یا چهار روز اول بعد از کاشت ایملنت دندان می‌باشد.

در مورد ایمپلنت‌های بدون جراحی به دلیل باز نشدن لثه به میزان وسیع درد بسیار کمی در ناحیه کاشت ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت که حتی نیاز به مصرف مسکن برای کاهش درد ایمپلنت نیست.

 

حتما بخوانید : بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

 

9. تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت

تورم بعد از گذاشتن ایمپلنت در بعضی بیماران وجود دارد و در موارد جراحی پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان احتمال کبودی نیز می‌رود که معمولا این عوارض ایمپلنت از روز بعد از کاشت ایمپلنت شروع می‌شود و پس از یک هفته بهبودی کامل می‌یابد.

10. خونریزی خفیف بعد از جراحی

خونریزی خفیف بعد از جراحی کاملا طبیعی است. معمولا تا چند روز یا یک هفته ما این خونریزی خفیف را می‌بینیم و به بیمار گفته می‌شود که از پک یخ استفاده کند. از غذاهای خنک مانند بستی استفاده شود که از خونریزی جلوگیری کند. اما اگر احیانا خونریزی شدید بود می‌توانید با جراح خود تماس بگیرید و آن را مطلع کنید.

11. بی‌حسی گوشه لب

در بعضی از موارد (مواردی که ارتفاع استخوان فک پایین بسیار کم می‌باشد) ممکن است گزگز و یا بی‌حسی گوشه لب بعد از جراحی کاشت ایمپلنت مشاهده شود که امری عادی است و پس از گذشت زمان بهبود می‌یابد.

 

علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن
علت باز شدن پیچ ایمپلنت + عوارض آن

 

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها