مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا

مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا

در این مقاله ما قصد داریم در رابطه با مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا (سرامیکی)  توضیحاتی را به طور کامل ارائه دهیم. پیش تر در مقالات گوناگونی در رابطه با ایمپلنت دندان توضیحاتی داده ایم و گفته ایم چه هستند و چطور عمل می کنند. ایمپلنت های دندان دارای مزایای فراوانی هستند اعم از:

  • ظاهر همانند دندان های طبیعی
  • بهبود صحبت و تلفظ کردن
  • عدم محدودیت در مصرف موادغذایی
  • دوام و طول عمر زیاد
  • عرضه به صورت تک و یا چندتایی
مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا
مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا

ایمپلنت دندان سرامیکی

احتمالا بهترین نوعی که برای ایمپلنت دندان می توان استفاده شود نوع سرامیکی (زیرکونیا) آن است. دلایلی برای برتر دانستن ایمپلنت سرامیکی در مقابل تیتانیومی وجود دارد که در زیر نام برده شده اند:

  • خوردگی و اکسیده شدن اتفاق نمی افتد.
  • باکتری ها و پلاک های کمتری ایجاد می شوند.
  • سازگارترین ماده زیستی در صنایع است.
  • دارای زیبایی ظاهری طبیعی ای است.
  • کاملا مشابه یک درمان طبیعی ترمیم شده است.
  • معمولا انتخاب بیماران است.

هرچند در ایمپلنت های سرامیکی هم شکستگی هایی مشاهده می شود که به راحتی قابل ترمیم است. گاهی این شکستگی و خرابی چه در ایمپلنت دندان زیرکونیا و چه تیتانیومی موجب عدم موفقیت پس از کاشت ایمپلنت می شود. برای ایمپلنت دندان موفق نشده از عبارتی به نام “peri implantitis” استفاده می کنند. peri به معنای بافت احاطه کننده ایمپلنت است و implantitis به معنای ایمپلنت خراب و عفونی شده است. هنگامی که بحث ایمپلنت به میان می آید به عبارتی بحث در رابطه با لثه ها و استخوان فک است. اگر لثه ها و استخوان شروع به خراب شدن و عفونی شدن کنند به همین ترتیب ایمپلنت دندان نیز خراب می شود.

توصیه خواندن : جراحی دندان چیست

هنگامی که صحبت از دندان ها به میان می آید این پروسه بیماری لثه نامیده می شود، با این بیماری لثه ها قرمز شده و خونریزی می کنند و در نهایت منجر به از دست دادن دندان به دلیل فقدان استخوان می شود.

 

مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا
مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا

 

ایمپلنت تیتانیومی

ایمپلنت های تیتانیومی تست شده و کاملا مناسب برای کاشته شدن هستند. این ایمپلنت ها مستحکم و مقاوم به شکستگی ها هستند. گاهی ایمپلنت های تیتانیومی موجب خوردگی می شوند که می توانند باعث عدم موفقیت در ایمپلنت یا همان peri implantitis شوند. این اتفاق معمولا در محیطی اسیدی می افتد. میکروب ها و التهابات ناشی از عفونت های میکروبی در لثه های اطراف ایمپلنت موجب اسیدی شدن محیط می شوند. یکبار که این اتفاق بیوفتد، پس از آن به طور مداوم پیش می آید تا هنگامی که در نهایت منجر به از دست رفتن ایمپلنت و لزوم در آوردن آن می شود.

باکتری ها و پلاک های اطراف ایمپلنت

یکی از بزرگ ترین مزایای ایمپلنت های زیرکونیا (سرامیکی) نسبت به ایمپلنت های تیتانیومی عدم خوردگی و اکسید شدنشان است. به این معنا که سطح این ایمپلنت ها تمیز می ماند و باکتری ها، پلاک ها و رسوب های سختی که مکان تشکیل کلون های باکتری ها است را جذب نمی کند. این موضوع یکی از تفاوت های اساسی بین ایمپلنت های سرامیکی و تیتانیومی است. شما دقیقا همانند دندان های طبیعی خود با ایمپلنت های سرامیکی برخورد می کنید و تنها تفاوت آن ها با دندان های خودتان این است که دچار التهاب و بیماری های مربوطه نمی شوند.

سازگاری زیستی با بدن

ایمپلنت های زیرکونیا با بدن کاملا زیست دوست هستند. سال ها روی این موضوع تحقیق صورت گرفته و در نهایت موجب شده که ایمپلنت های سرامیکی جایگزین شگفت انگیزی برای کسانی باشند که به فلزات حساسیت دارند. این ایمپلنت ها از لحاظ سازگاریشان با بدن ثابت شده اند و می توانند گزینه مناسبی برای کسانی باشند که نمی خواهند از ایمپلنت دندان تیتانیومی در دهانشان استفاده کنند. قابل ذکر است که ایمپلنت های تیتانیومی هم در کسانی که به فلزات حساسیت ندارند دارای سازگاری زیستی عالی ای هستند.

 

مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا
مقایسه ایمپلنت دندان تیتانیومی و زیرکونیا

 

طول عمر

هر دوی این دو نوع ایمپلنت دارای طول عمر بالایی هستند. اگر تاج دندان خراش برداشته و دچار مشکل شود، هم در ایمپلنت های تیتانیومی و هم سرامیکی قابلیت ترمیم و جایگزینی دارند. طول عمر در نظر گرفته برای ایمپلنت های تیتانیومی 20 سال و بیشتر است. در ایمپلنتهای سرامیکی که از گذشته پیشرفت های قابل ملاحظه ای کرده اند هنوز به طور دقیق طول عمرشان مشخص نشده است. در صورت رعایت بهداشت دهان و انجام مراقبت های لازم، ایمپلنت دندان می تواند تا آخر عمر دوام بیاورد.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟ ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها