اهمیت تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

آیا روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان متفاوت می شود ؟ اصلی ترین کاری که ما با دندان هایمان انجام می دهیم ، جویدن غذاها و خوراکی هاست ؛ پس طبیعی است که بعد از پروسه های درمانی نسبت به نوع تغذیه خود و تفاوتی که ممکن است در آن ایجاد شود آگاهی پیدا کنیم. در خصوص ایمپلنت دندان ، با توجه به این که طی چند مرحله انجام می شود ، مراقبت های غذایی باید تا اتمام تمامی مراحل به انجام برسند.

 

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

 

برای دانستن این که چه مواد خوراکی در این برهه برای شما بهتر است و تا چه زمانی باید چنین روندی را در پیش بگیرد ، این مطلب مفید و پرکاربرد را تا پایان بخوانید.

اهمیت تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

بدون شک یکی از اصلی ترین مزایا و اهداف قرار گرفتن تحت پروسه کاشت دندان، این است که بتوانیم به راحتی ، بدون درد و با لذت وعده های غذایی خود را میل کنیم. شایان ذکر است که ایمپلنت دندان تنها راه حل دائمی در این زمینه است. بنابراین برای اینکه نتیجه حاصل از این پروسه ، هم به لحاظ عملکردی و هم به لحاظ زیبایی حفظ شود ، در زمان ریکاوری باید تغذیه مناسبی داشته باشید.

پس از ایمپلنت دندان چه غذاهایی را می توانید مصرف کنید ؟

به محض آن که پایه ایمپلنت با استخوان فک به طور کامل سازگار شده و محل قرارگیری آن بهبود پیدا کند ، همچون یک دندان طبیعی ، قدرت کافی برای جویدن و ریز کردن غذاها را بدست می آورد. اما باید در نظر داشته باشید که در دوره نقاهت برای چند هفته بهتر است یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

برنامه تغذیه بعد از ایمپلنت دندان به چه صورت است ؟

بلافاصله بعد از جراحی کاشت دندان ، فک و دندان ها در وضعیت بسیار حساسی قرار می گیرند. تقریبا یک ساعت بعد از پروسه می توانید گاز قرار گرفته درون دهان را از ناحیه جراحی شده خارج کنید. بعد از برداشت گاز مجاز هستید نوشیدن و  غذا خوردن را شروع نمایید.

در 24 تا 48 ساعت اول بهتر است برنامه غذایی شما شامل مایعات سرد و خنک باشد. در این راستا نکات زیر را به خاطر بسپارید :

  • از نوشیدن و مصرف هر گونه غذا و نوشیدنی داغ باید اجتناب شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید و آب را از بطری نخورید. چرا که این اعمال به سبب حالت مکشیکه ایجاد می کنند ، محل قرارگیری ایمپلنت را تحت فشار قرار می دهند.
  • حداقل برای چند روز لازم است که از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری نمایید.

مواد غذایی در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان باید شامل مواردی باشد که تا حد امکان به جویدین نیازی نداشته باشند و حاوی مواد مغذی باشند. دقت داشته باشید که نباید غذاها را داغ مصرف کنید :

  • اسموتی : انواع مختلف اسموتی  میتواند انتخاب مناسبی برای کسب انرژی در دوران نقاهت پس از ایمپلنت باشد. چرا که برای تهیه آن ها می توان به راحتی ویتامین های مختلف را با هم ترکیب کرد. همچنین برای میل کردن نیازی به جویدن ندارند.
  • سوپ : یکی دیگر از گزینه های مناسب غذایی در روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ، مصرف انواع سوپ میکس شده است. ترکیب سوپ ها نیز به گونه ای است که سرشار از مواد غذایی مختلف از جمله ویتامین ها و پروتئین ها می باشد. اما همانطور که پیش تر هم توضیح داده شد ، نباید حرارت غذایی که مصرف می کنید بالا باشد.
  • پوره سیب : مصرف میوه به دوره نقاهت کمک بسیاری می کند. اما شما در انی بازه زمانی همچنان قادر نخواهید بود که میوه ها را با گاز زدن صرف کنید. سیب از جمله خوراکی های مفید برای این بازه زمانی است که می توانید آن را به صورت رنده و پوره استفاده کنید.
  • آب میوه های طبیعی ، پودینگ ، ژله ، شیر و میلک شیک از دیگر خوراکی های قابل استفاده هستند.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان – چندین هفته بعد از جراحی :

در طول سه ماهه اول پروسه بهبودی کاشت دندان ، لازم است که برنامه غذایی تان با به خوراکی هایی با بافت نرم محدود کنید. در این مدت پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش می خورد و همچنین ممکن است در این مدت پروتز دندانی موقت برای شما کار گذاشته شده باشد. از آنجایی که این پروتزها مقاومت زیادی ندارند نباید غذاهایی که جویدن شان سخت است، مصرف کنید.

دقت داشته باشید که در این بازه از دوره تغذیه بعد از ایمپلنت دندان باید در وعده های خود از غذاهایی استفاده کنید که سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی می باشد تا روند بهبودی شما سریع تر پیش برود. برخی از غذاهای پیشنهادی که مشخصه ای گفته شده را دارا هستند عبارتند از :

نیمرو و املت : بافت تخم مرغ نرم است و خوردن ان نیاز به جویدن زیادی نداشته همچنین به لحاظ مواد مغذی و پروتیئن در سطح مطلوبی قرار دارد.

شیر ، ماست و پنیر : فرآورده های لبنیاتی حاوی مقادیر زیادی از کلسیم و پروتیئن هستند که از جمله مواد موردنیاز برای ترمیم و گذراندن دوره نقاهت به حساب می آیند.

سیبزمینی : شاید یکی از دشواریها در روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ، کم بودن تنوع غذایی است. سیبزمینی می تواند تا حدودی این محدودیت را برطرف کند ؛ زیرا برای تیه و پخت آن می توان از دستورات متنوعی ستفاده کرد.

ماهی ، مرغ و گوشت چرخ کرده : پس از هفته اول می توانید کم کم گوشت را وارد رژیم غذایی تان کنید. باز هم دفت داشته باشید که در پخت آن ها دستوری را که به نرم تر شدن مرغ ، ماهی و گوشت چرخ کرده منجر می شود ، انتخاب نمایید.

سایر خوراکی هایی که می توانید در این مقطع زمانی مورد استفاده قرار دهید :

  • میوه هایی که بافت نرمی دانرد مثل موز و هلو
  • سبزیجات بخار پز شده
  • نان ها نرم
  • پاستا
  • اوت میل

پس از ایمپلنت کردن دندان ها باید از خوردن چه نوع غذاهایی اجتناب شود؟

برای اینکه به ایمپلنت های قرار گرفته آسیبی وارد نشود ، باید در پروسه تغذیه بعد از ایمپلنت دندان ، برخی از خوراکی ها را از برنامه خود حذف کنید :

  1. غذاهای ترد مثل چیپس و پاپ کورن
  2. خوراکی های سفت مثل میوه ه و سبزیجات
  3. خوراکی های چسبنده مثل آدامس و شیرینی
  4. غذاهای با خاصیت اسیدی همچون گوجه و پرتقال
  5. غذاهای تند مثل سس سالسا و فلفل تند

در روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان این نکات را به یاد داشته باشید :

پس از جراحی ایمپلنت ، همه ما تمایل داریم هر چه سریع تر به روال معمول خود بازگردیم. با در نظر گرفتن این مسئله که باید در هر بازه از روند بهبودی تغذیه مناسبی باشید ، موارد زیر را هم رعایت کنید :

برنامه غذایی تان مرتب باشد : برای اینکه بدن بتواند بهبودی مطلوبی را بدست آورد ، لازم است که مواد مغذی ر در یافت کند. بنابراین در برهه نقاهت وعده های غذایی تان را حذف نکنید.

به رژیم غذایی تان ، پروتیئن را اضافه کنید : پیش تر هم انی نکته را گوشزد کردیم. اما به دلیل اهمیت این موضع و تاثیری که این ماده غذایی در روند ترمیم دارد لازم دانستیم مجددا یادآور شویم.

حتما از روند تغذیه بعد از ایمپلنت دندان پیروی کنید : در طول مقاله به طور کامل به این مسئله پرداختیم ؛ البته که این موارد هم حتما از سوی بهترین متخصص ایمپلنت دندان در اختیار شما قرار می گیرد.

در صورت مصرف نکردن غذای مناسب پس از جراحی ایمپلنت ، بروز چه مشکلاتی محتمل خواهد بود؟

همانطور که می دانید کاشت ایمپلنت یک پروسه جراحی به حساب می آید ؛ بنابراین طی پروسه بافت ها دستکاری می شوند و برای ترمیم به زمان نیاز دارند. یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان به نوع تغذیه مربوط می شود که نکات ان را در طول مقاله توضیح دادیم. حال اگر بیماران این مسئله را جدی نگیرند ، نتیجه رجاحی را در معرض خطر قرار دهند. چنانچه پیش از ترمیم کامل بافت ها و ثابت شدن پایه ایمپلنت به مصرف غذاهای سفت بپردازند ، امکان دارد باعث خارج شدن پایه از محل قرارگیری شود. از طرف دیگر اگر به سراغ خوراکی و نوشیدنی های نه چندان سالم مثل مشروبات الکلی بروند ، ممکن است به عفونت بعد از ایمپلنت دندان دچار شوند. پس می توان اظهار داشت که نوع غذای مصرفی در زمان ریکاوری جراحی کاشت دندان ، یکی از موارد تاثیر گذار در ماندگار بودن نتیجه است.

آیا خوردن بستنی بعد از ایمپلنت دندان خوب است؟

 

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان

 

پاسخ کوتاه به این سوال این است که در بستنی چیزی وجود ندارد که باعث وارد آمدن آسیب به ایمپلنت شود. البته، ملاحظاتی وجود دارد که باید آنها را مد نظر قرار داد. نخست، همیشه باید توصیه های پزشک را خصوصاً در طول هفته اول بعد از جراحی دنبال کنید. بر حسب سطح سلامت عمومی تان دوره ریکاوری می تواند کوتاه یا اندکی طولانی تر از بقیه باشد. به طور کلی، باید از خوردن غذاهای سفت در طول هفته اول بعد از جراحی ایمپلنت خودداری کنید. چون جراحی باعث متورم و حساس شدن لثه ها می شود و خوردن غذاهای سفت می تواند به لثه ها آسیب وارد کرده و موجب خونریزی شود. با توجه به اینکه بستنی جزو غذاهای نرم محسوب می شود، خوردن آن بلامانع است. به طور کلی، عمده محدودیت های رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان، به بافت مواد غذایی مربوط می شود نه به محتویات آنها. علاوه بر این، خوردن غذاهایی که بتواند فرایند بهبود را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهد نیز یکی از توصیه های اکید پزشک در دوره ریکاوری است.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها