ورم بعد از ایمپلنت دندان

امروزه ایمپلنت دندان ، تاثیرگذارترین جایگزین برای دندان هستند. در این جراحی ، ایمپلنت ها داخل استخوان فک قرار می گیرند. لازم است که بدانید مثل هر پروسه دیگری، در طول دوره درمان چه مواردی را باید در نظر بگیرید. یکی از این عوارض ، تورم است. ورم بعد از ایمپلنت دندان ، دو یا سه روز بعد از بین می رود. متخصص ایمپلنت راهنمایی های لازم را  برای کاهش هر چه بیشتر عوارض جانبی، به شما پیشنهاد می کند. برخی از این راهنمایی ها، نگه داشتن سر بالاتر از بدن، کم کردن فعالیت و مصرف داروهای ضد التهاب هستند.

ورم بعد از ایمپلنت دندان

چه عواملی روی ورم بعد از ایمپلنت دندان تاثیر می گذراند؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه مواردی باعث تورم می شوند؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.  یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ورم بعد از کاشت دندان ، میزان بزرگی ناحیه ای است که جراحی روی آن انجام می شود. هر چه این ناحیه بزرگتر باشد، تورم نیز افزایش می یابد. مورد دیگر، سن مراجعه کنندگان است. هر چه سن بالاتر برود، خاصیت کشسانی و سفتی پوست بیشتر از بین می رود و همین موضوع می تواند باعث شود تورم و کبودی تا گردن و زیر چشم ها، ادامه یابد.

ورم بعد از ایمپلنت دندان چند روز طول می کشد؟

تورم ناشی از جراحی، تا دو یا سه روز پس از انجام پروسه از بین می رود و نیازی به اقدام خاصی ندارد. در طول این مدت بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران با تجویز مسکن و داروی ضد التهاب تا حدی این ورم را کاهش می دهد. بیمارانی که این عمل را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام می دهند، از درد و تورم بیشتری نسبت به دیگران رنج می برند. و در مواردی که ریشه دندان عفونت داشته باشد، ابتدا دندان کشیده شده و تا حدود سه ماه بعد و بهبودی کامل، ایمپلنت جایگذاری می شود.

چگونه ورم بعد از ایمپلنت دندان را تشخیص دهیم؟

  • نشانه های تورم، شباهت زیادی به بیماری های مربوط به لثه دارند. برخی از این نشانه ها:
  • پس از انجام پروسه، در لثه ها دچار خارش شوید.
  • در طول مسواک زدن، خونریزی داشته باشید
  • احساس سوزش داشته باشید
  • اطراف ناحیه ای که جراحی در آن انجام شده، احساس درد داشته باشید
  • لثه سفید شود یا در کل تغییر رنگ دهد
  • ایمپلنت لق شده باشد

ورم بعد از کاشت دندان، طبیعی است؟

تورم یکی از پاسخ های طبیعی بدن به جراحت است. برای جایگذاری ایمپلنت ، جراح دهان و دندان برش هایی را ایجاد کرده و سپس بخیه می زند. به بیان ساده، ورم بعد از ایمپلنت دندان، به علت تجمع مایع داخل بافت ها رخ می دهد. این موضوع خطرناک نیست و در واقع بخشی از دوره درمان محسوب می شود. مثل کبودی، تورم نیز کاملا طبیعی است.

بسته به تعداد ایمپلنت های دندان و مدت زمان و پیچیدگی جراحی، و همچنین توانایی بدن هر شخص امکان دارد ورم و کبودی اطراف دهان و فک، گونه ها، چشم ها و کنار صورت رخ دهد. هر شخص واکنش متفاوتی دارد و برخی بیماران نسبت به بقیه، از التهاب بیشتری رنج می برند.

معمولا عوارض جانبی که پیش تر ذکر شد، تا روز سوم به اوج می رسند و در روزهای بعدی، کاهش می یابند تا جایی که به طور کامل برطرف شوند. ورم بعد از ایمپلنت دندان بخشی از روند درمان است و نیازی به نگرانی نیست. اما راه هایی برای کاهش تورم و التهاب پس از جراحی دهان وجود دارد، که در ادامه به آن پرداخته ایم.

استفاده از مسکن های غیر تجویزی برای کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان

متخصص ایمپلنت معمولا به مراجعه کنندگان پیشنهاد می کند تا از داروهای ضد التهاب، مثل ایبوبروفن که در خانه دارند، برای کاهش تورم و درد استفاده کنند. اگر این روش تاثیر کافی نداشته باشد، مسکن های قوی تری تجویز می کند. اگر بهترین متخصص ایمپلنت تهران برای کاهش ریسک عفونت، برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، باید تا اتمام دوره درمان آن را مصرف کنید، حتی اگر احساس کنید که بهبود یافته اید.

استفاده از کیسه یخ :

یکی دیگر از راه های کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان، استفاده از کیسه یخ روی گونه، نزدیک ناحیه جراحی است. یک پارچه یا حوله تمیز را دور کیسه یخ بپیچید و روی محل تورم قرار دهید. اگر کیسه یخ در دسترس نداشتید، می توانید از مواد خوراکی یخ زده داخل فریزر نیز استفاده کنید. در 48 ساعت اولیه پس از جراحی، چند بار در روز و هر بار پانزده تا بیست دقیقه، این روش را به کار بگیرید. هرچند پس از 72 ساعت، کیسه یخ اثر خود را از دست می دهد و پیشنهاد می شود در روزهای بعدی، از بخور گرم استفاده شود.

استراحت کنید :

لازم است تا تمام بیماران پس از انجام پروسه، به بدن خود استراحت دهند. سعی کنید از فعالیت های شدید پرهیز کنید و هنگام دراز کشیدن، سر را بالاتر از بدن قرار دهید.

آب کافی بنوشید :

نه تنها مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب، بلکه نوشیدن آب نیز روند درمان را سرعت می بخشد. نوشیدن آب به متعادل کردن مایعات داخل بدن کمک می کند و تولید بزاق دهان را افزایش می دهد. این موضوع در طول دوره ریکاوری از اهمیت بالایی برخوردار است. غیر از نوشیدن آب، راه های دیگری برای بهبود ورم بعد از ایمپلنت دندان وجود دارد.

آب نمک :

این یکی از معمول ترین و سریع ترین روش هایی است که متخصصین ایمپلنت ها برای کاهش ورم بعد از کاشت ایمپلنت پیشنهاد می دهند. آب کشی دهان با آب نمک حداقل چهار بار در روز و پس از هر وعده غذایی، می تواند باقی مانده غذا را از دهان خارج کند، دهان را تمیز نگه دارد و خطر عفونت را کاهش دهد.

در نظر داشته باشید که یک متخصص ایمپلنت خوب در تهران باید با رعایت تمام اصول بهداشتی، از جمله ضدعفونی کردن دست ها، ریسک عفونت را در بیمار کاهش دهد. بنابراین انتخاب متخصص ایمپلنت مناسب، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رژیم غذایی مناسب :

برای کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان، توصیه می شود از مصرف غذاهای سفت مثل آجیل، پاپ کورن و غیره خودداری کنید و تا حد امکان غذاهای نرم میل کنید. همچنین از اعمال فشار به وسیله زبان روی ناحیه جراحی شده جدا خودداری کنید.

پانسمان :

از دست کاری و برداشتن پانسمان خودداری کنید. این پانسمان باید حدود دو هفته روی زخم باقی بماند تا از عفونت و ایجاد ورم بعد از ایمپلنت دندان جلوگیری شود.

بهداشت دهان :

رعایت بهداشت دهان و دندان  یکی دیگر از راه های کاهش ورم بعد از ایمپلنت دندان می باشد. شاید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پس از جراحی دشوار باشد، اما یکی از اقدامات حیاتی محسوب می شود. معمولا متخصص ایمپلنت، دهان شویه آنتی باکتریال تجویر می کند تا میکروب های مضر از بین بروند.

از انجام فعالیت های شدید پرهیز کنید :

پیشنهاد می شود حداقل تا یک هفته پس از جراحی، از مراجعه به باشگاه ورزشی خودداری کنید، مخصوصا اگر بیش از یک ایمپلنت در فک آن ها جایگذاری شده باشد. افزایش ضربان قلب می تواند باعث خونریزی و تشدید ورم و کبودی شود. بلند کردن اجسام سنگین و دویدن نیز می تواند درد را افزایش دهد و خطر پس زده شدن ایمپلنت را بالا ببرد. می توانید در مورد اینکه چه موقع می توانید دوباره ورزش را شروع کنید، با متخصص ایمپلنت مشورت کنید.

دندان مصنوعی :

اگر فردی از دندان مصنوعی استفاده کند، متخصص ایمپلنت طوری آن را اصلاح می کند که هیچ فشاری به لثه ها وارد نشود و در نتیجه ورم بعد از کاشت دندان رخ ندهد.

آیا ورم بعد از ایمپلنت دندان ، نشانه عفونت است؟

اطلاع از اینکه چه انتظاراتی باید داشته باشید، به شما کمک می کند تا عوارض پس از جراحی و خطر عفونت را به حداقل برسانید. اغلب افراد بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند، اما مهم است تا به تغییراتی که در طول دوره درمان رخ می دهند، توجه داشته باشید. ساده ترین راه برای این کار، بررسی ورم بعد از ایمپلنت و سطح درد و ناراحتی در محل است.

تا روز سوم در اکثر بیماران، ورم بعد از ایمپلنت دندان از بین می رود. وقتی ورم کاهش پیدا کرد، نباید دوباره رخ دهد. بنابراین یکی از نشانه های عفونت، بروز تورم پس از کاهش التهاب اولیه می باشد. یکی از شایع ترین نوع عفونت بعد از ایمپلنت دندان ، نوعی از بیماری لثه به نام پری ایمپلنتایتیس (عفونت ایمپلنت ) است که در بافت لثه رخ می دهد و می تواند باعث از بین رفتن استخوان شود. عدم رعایت بهداشت، التهاب لثه، مصرف دخانیات، بیماری های خاص مثل دیابت، دندان قروچه و یا حتی حساسیت دادن به خود ایمپلنت می توانند باعث بروز عفونت شوند.

 

ورم بعد از ایمپلنت دندان

 

اگر هر علائم دیگری مثل درد شدید، تورم شدید، التهاب متمادی و تب شدید که نشانه عفونت هستند را تجربه کردید، سریعا با پزشک تماس بگیرید. در اکثر موارد، چیزی جز آنتی بیوتیک تجویز نمی شود.

برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

ایمپلنت دندان یک عملیات بی خطر است و نرخ موفقیت آن بسیار بالاست. البته مثل هر فرایند دیگری نمی توان نتیجه صددرصدی را پیش بینی کرد. وقتی بهترین اقدامات در جراجی کاشت دندان دنبال نشود ممکن است عملیات با شکست روبرو شود. به همین دلیل انتخاب یک متخصص با تجربه برای به حداقل رساندن خطرات جانبی الزامی است. در کنار دقت در انتخاب بهترین متخصص ، اقداماتی از قبیل اجتناب از جویدن غذا با ناحیه جراحی شده، استفاده از نخ دندان و مسواک زدن مرتب دندان ها و اجتناب از استعمال سیگار نیز می تواند در پیشگیری از بروز ورم بعد از کاشت دندان موثر واقع شود.

در صورت بروز ورم بعد از ایمپلنت دندان چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در طول دوره ریکاوری تمامی تغییرات را ثبت کرده و سطح درد و ورم را تحت کنترل و نظارت قرار دهید. وقتی ورم بعد از سپری شدن دو الی سه روز بعد از جراحی شروع به فروش کردن نمود نباید دوباره افزایش پیدا کند. اگر این اتفاق افتاد و میزان ورم بسیار شدید بود یا احساس کردید که درد در محل درمان تشدید شده است بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. علائم فوق می تواند نشانه عفونت ایمپلنت دندان باشد و لازم است که معاینات لازم توسط پزشک انجام شده و داروهای آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت احتمالی تجویز شود.

چقدر طول می کشد تا ورم بعد از ایمپلنت دندان فروکش کند؟

به طور کلی دوره کامل ریکاوری و فروکش کردن ورم به نوع جراحی وابسته است. در بیشتر افراد این دوره تنها یک تا دو روز به طول می انجامد. اگر تعداد ایمپلنت های شما بیشتر باشد یا اگر گرافت استخوان مورد نیاز باشد طبیعتاً این دوره طولانی تر خواهد بود. عوامل مختلفی از قبیل سلامت عمومی بیمار، سلامت دهان، بهداشت دهان و حتی سن بر روی سرعت فروکش کردن ورم و سپری شدن دوره ریکاوری تاثیر گذار است.

پزشک برای مهار ورم بعد از جراحی کاشت دندان چه اقداماتی را انجام می دهد؟

اگر اطراف ایمپلنت های دندانی دچار ورم شده و به عفونی شدن آن مشکوک هستید در اولین قدم باید به پزشک تان مراجعه کنید. عفونت می تواند باعث ضعیف شدن لثه ها و استخوان شده و بر روی پشتیبانی از ایمپلنت اثر بگذارد بنابراین قرار ملاقات با پزشک را به تعویق نیاندازید. هر قدر زودتر این مشکل بررسی و کنترل شود بهتر می توان ایمپلنت عفونی شده را نجات داد. حتی اگر ایمپلنت نیازی به تعویض نداشته باشد درمان می تواند سلامت استخوان فک و لثه ها را که برای پشتیبانی از ایمپلنت در آینده الزامی هستند حفظ نماید.

پزشک در طول جلسه مراجعه ایمپلنت شما را بررسی می کند. سپس علت عفونت را شناسایی کرده و ورم را درمان می کند. وقتی این مرحله فرا می رسد پزشک ناحیه عفونی شده را تمیز و ضدعفونی می کند. بر حسب شدت عفونت محلول های شستشوی دهان یا آنتی بیوتیک تجویز می شود. اگر عفونت در مراحل اولیه بوده و از دست رفتن استخوان اتفاق نیافتاده بود درمان بیشتر مورد نیاز نخواهد بود. البته در برخی موارد ایمپلنت باید در آورده شود تا عفونت بهبود پیدا کند. در تاریخ دیگر می توان یک ایمپلنت جدید را جایگزین ایمپلنت عفونی شده نمود. 

 

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها