پریودنتیت مهاجم جنرالیزه 

پریودنتیت مهاجم جنرالیزه

پریودنتیت (پیوره) مهاجم همانطور که از نام آن پیداست دارای تخریب سریع بافت‌ها و استخوان های اطراف دندانها می باشد، معمولا این افراد از لحاظ پزشکی سالم و در گروه سنی پایین قرار دارند هر چند که در گروه های سنی بالاتر هم می تواند اتفاق بیافتد.

پریودنتیت مهاجم جنرالیزه 
پریودنتیت مهاجم جنرالیزه

هر چند که شیوع آن کمتر از پریودنتیت (پیوره) مزمن می باشد، اگردر زمان مناسب تشخیص داده نشود به سادگی می تواند باعث از دست دادن دندان به سرعت شود. این بیماری به طور معمول دارای تمایلات نژادی و جنسی است یعنی در نژاد و جنس خاص بیشتر اتفاق می افتد، بصورتی که احتمال وقوع آن در مردان و سیاه پوستان بیشتر از زنان و سفید پوستان است، در بعضی جمعیت ها تا ٢٨% هم گزارش شده است.

پریودنتیت مهاجم اولین بار در سال١٩٢3 به عنوان “آتروفی استخوان های اطراف دندانها ” معرفی شد.

در طی سالها تغییرات زیادی از لحاظ ترمینولوژی ( اسم بیماری) کرد تا در نهایت در سال ١٩٩٩ پریودونیت مهاجم نامیده شد و دارای تقسیم بندی به صورت زیر بود:

١. Prepubertal(قبل از بلوغ)

٢. Juvenile (جوانی)

٣. Rapidly progressive (سریع پیش روزه)

ولی امروزه به دو نوع:

١. Generalized (فرالیزه)

٢. Localized (لوکالیزه)

تقسیم می شود.

شایان ذکر است که دکتر امیر محمدی یکی از بهترین دندان پزشکان در حوزه ایمپلنت دندان می باشد  ایشان :

  • متخصص جراحی دهان ، فک و صورت
  • مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
  • جز رتبه های برتر آزمون برد تخصصی
  • متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت

شماره تماس : tel:09120957013

 

نوع جنرالیزه

یا تحلیل استخوان بین دندانی که حداقل ٣ دندان دائمی را درگیر کرده باشد که یکی از آنها دندان خلفی و یکی قدام می باشد.

بنابر گفته های فوق تخصص ایمپلنت این بیماری یک بیماری مولتی فاکتوریال (چند علتی) که نتیجه تعامل فاکتوری میکروبیولژیک ، ژنتیک و ایمونولوژیک و محیطی-رفتاری می باشد، که این فاکتورها بر روی زمان شروع، مدت و شدت بیماری تاثیر می‌گذارند.

پریودنتیت مهاجم جنرالیزه 
پریودنتیت مهاجم جنرالیزه

 

دو نوع میکروبی که در این بیماری شاخص هستند کدامند؟

  1. A.a
  2. P.gingivalis

نماهای کلینیکی

شایع ترین مشکل گزارش شده فاصله گرفتن دو دندان جلو از یکدیگر و ایجاد فضا بین آنها می باشد.

بیماران ممکن است از بوی بد دهان(halitosis ) و تخلیه چرک از لثه ها شکایت داشته باشند.

لقی دندان های گرفتار (مبتلا) در مراحل پیشرفته عفونت دیده می شود، با این وجود بیمار از لحاظ سیستمیک (پزشکی ) سالم است.

درد های شدید به ندرت گزارش شده اند مگر اینکه آبسه های لثه ای شکل بگیرد و یا ضایعاتی که از انتهای ریشه به لثه ها سرایت می کند (ضایعات انرو – پریو). بعضی بیماران ممکن است از یک نوع درد خفیف گنگ در لثه ها شکایت کنند. تحلیل لثه ممکن است دیده شود و امکان دارد بعلت از دست رفتن تمامی بین دندان‌های مجاور بیمار از گیر کردن غذا در لثه رنج ببرد (food Impaction ).

بیمارانی که به پریودنتیت مهاجم  جنرالیزه مبتلا هستند و در عین حال سیگار مصرف می کنند و از بهداشت دهانی خوبی هم برخوردار نیستند (در مقایسه با غیر سیگاری‌هایی با بهداشت عالی) تخریب بیشتری در استخوان های اطراف دندانهایشان دارند.

این بیماری دارای دوره هایی از سکون و فعالیت است یعنی در دوره هایی سیر بیماری متوقف می شود و علائم حذف می شود و در دوره ای بالعکس شدت بیماری و تخریب آن بالا می رود.

پس زمان معاینه بیمار بسیار مهم می شود چرا که امکان دارد بیمار در زمانی معاینه شود که بیماری در حال رکود و سکون باشد، چون در دوره سکون بیمار هم علائمی ندارد، لثه ها صورتی و سالم هستند.دوره های سکون برای هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها باقی میماند که می تواند در نهایت توسط دوره فعال دنبال خواهد شد.

در دوره فعال بیماری تخریب استخوان ها و از بین رفتن اتصالات بافت همبند لثه به ندرت رخ می دهد، وقتی بیمار در مرحله فعال است، لثه علائمی از التهاب ملایم یا شدید را نشان می دهد، لثه ممکن است در لمس دردناک، قرمز ‌، آتشین، دارای ورم و تورم، نرم و آبکی باشد. خونریزی در لمس یا حتی خونریزی خود به خود و ترشحات چرکی ممکن است دیده شود. افزایش حجم لثه التهابی ممکن است وجود داشته باشد. اکثر این بیماران در این مرحله به متخصص لثه برای درمان ارجاع داده می شود.

این مرحله ممکن است خود به خود (پس از زمان های متفاوت تخریب) وارد مرحله سکون شود و علائم التهابی فروکش کند، مراحل پیشرفته این بیماری وقتی درمان نشود می تواند باعث تخریب شدید استخوان و در نتیجه “بیرون رانده شدن” دندان (extrusion) لقی ، مهاجرت پاتولوژیک دندان (انحراف)، درگیری ریشه ها، تحلیل لثه ای فرالیزه و از دست دادن دندان های زیادی شود.

 

پریودنتیت مهاجم جنرالیزه 
پریودنتیت مهاجم جنرالیزه

نماهای رادیوگرافیک

در رادیو گرافی ( عکس ) تخریب فرالیزه استخوان , از بررسی ملایم لبه استخوان تا تخریب شدید استخوان , ( … ) شدت بیماری دیده میشود , تخریب های استخوان به دو الگوی افقی و عمودی میتواند باشد .

تشخیص بیماری

تشخيص زود هنگام برای خودداری از تخریب شدید استخوان بسیار حیاتی است . برای تشخیص نیاز به گردآوری اطلاعات بیمار از جمله :

١ . تاریخچه  ٢ . نمای کلینیکی   ٣ . نمایرادیوگرافی  ۴ . آزمایشات میکروبی مورد نیاز است

تاریخچه فامیلی مشتمل بر شواهدی بر اساس زود از دست دادن دندان ها در پدر و مادر می‌باشد .

*در مواردی که میزان تخریب یا این که میزان جرم و پلاک دندان همخوانی داشته باشد احتمال بیماری پریودونیت ( پیوره ) فرض است اما زمانی میزان تخریب بسیار بیشتر از میزان جرم وجود دارد می بایست به پیوره مهاجم شک کرد .

– بررسی کردن رادیوگرافی های پی در پی کمک شایانی در کشف ذات مهاجم بیماری می نماید .

تشخیص افتراقی

پریودنتیت مهاجم باید از پریودنتیت مزمن افتراق داده شود بوسیله سن شروع و سرعت بالای پیشرفت بیماری که در پریودونیت مهاجم وجود دارد . میکروفلور زیر لثه ای و تغییرات در جواب به صاحب خانه و سوابق فامیلی نیز به‌این تشخیص به نفع پریودونیت تعرضآمیز کار می نمایند .

برخی بیماری های پزشکی متل اختلالات هماتولوژیک ( خونی ) درد های تظاهراتی مانند بیماری پریودونیت مهاجم دارا هستند که بایستی بوسیله تست های خون افتراق داده شوند .

بیماری‌ هایی از قبیل سارکولیدوز , ائوزینوفیلیک گرانولوما و آکتینومایکوزیس هم می تواند نماهای مشابهی داشته باشند که به وسیله بیوپی افتراق داده میشوند .

پریودنتیت مهاجم جنرالیزه 
پریودنتیت مهاجم جنرالیزه

نتیجه گیری

هر چند شیوع پریودنتیت مهاجم کمتر از پریودونیت مزمن است , مدیریت آن بسیار چالش‌ برانگیزتر از پریودونیت مزمن است و علت آن تاثیر جزو ژنتیکی قدرتمند موءثر بر بیماری است که در برخی اشخاص موجود هست ( یعنی به صورت ذاتی مستعد این بیماری هستند ) و مشکل اینجاست که‌این بخشی از ژنتیکی جزء عوامل غیر قابل تغییر است , پژوهش ها به سمتی می‌رود که روش های تازه برای نوسازی بافت های لثه و استخوان از روش مهندسی بافت و ژنتیک ایجاد کند .

دکمه موفقیت مدیر این بیماری در تشخیص سریع بیماری و درمان‌های شدید و خوبی به همراه آنتی بیوتیک و بالا بردن بهداشت بیمار و در ادامه ملاقات های دوره ای به وسیله کارشناس لثه در تمام طول عمر مریض میباشد . با درمان های کنونی نگهداری موفقیت آمیز دندان ها در حالت سلامت قابل دستیابی است .

دكتر امير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها