اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان شما را یک قدم به بهره مندی از لبخندی زیباتر نزدیک می کند. این پروسیجر، بسته به نوع آن و نیازهای بیمار، در چند جلسه و طی چند ماه انجام می شود. در برخی از جلسات حتی ممکن است نیاز به جراحی باشد، پس بهتر است آمادگی های لازم را داشته باشید. پیروی از توصیه های بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران در مورد اقدامات قبل از ایمپلنت دندان ، به بهبود سریع تر و بهتر پس از این جراحی ها کمک می کند. در ادامه، به بررسی نکات لازم پرداخته ایم.

 

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان - دکتر امیر محمدی

 

اهمیت اقدامات قبل از ایمپلنت دندان در چیست ؟

همیشه برای انجام کاری باید بستر آن آماده شود ؛ پروسه کاشت دندان هم از این قاعده مستثنی نیست. اقدامات پیش از جراحی ایمپلنت از این جهت مهم شمرده می شوند که :

  1. موفقیت در پروسه و نتیجه بدست آمده را تا حد بسیار زیادی تضمین می کند
  2. ریسک عوارض احتمالی را در حین و بعد از پروسه به حداقل می رساند

توجه داشته باشید که برای بهره مندی از مزیت های گفته شده ، بایستی خود را پیش از عمل طبق توصیه های بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران آماده کنید.

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان – معاینه جامع دندان

این معاینه، مشخص می کند که بیمار برای انجام این پروسیجر مناسب هست یا خیر. همچنین اطلاعات ارزشمندی در اختیار پزشک قرار می دهد تا بهترین روش درمان را انتخاب کند. ایشان با استفاده از تصاویر رادیولوژی، وضعیت دندان ها را ارزیابی کرده و سپس سوابق پزشکی بیمار را مطالعه می کند.

پیاده سازی مراحل ایمپلنت، به اطلاعات ذیل بستگی دارد:

اگر مراجعه کننده، سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، باید قبل و پس از جراحی، آنتی بیوتیک مصرف کند. همچنین اگر به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشد، پزشک از موارد جایگزین استفاده می کند. به علاوه اگر بیمار، از داروهایی استفاده کند که در روند بیهوشی مشکل ایجاد کند، جراح بر همین اساس، برنامه را تغییر می دهد. در صورتی که نیاز به آماده کردن فک باشد، جراح فک و دهان عمل اصلاح شکل فک را نیز به برنامه کاری اضافه می کند. و در آخر زمانی که بیمار در سلامت کامل به سر ببرد، روند جراحی بدون مشکل انجام خواهد شد.

جلسه مشاوره

در طی این جلسه، تمام مراحل، قدم به قدم به مراجعه کننده توضیح داده می شود. همچنین در مورد اقدامات قبل از ایمپلنت دندان و مراقبت های بعد از کاشت دندان نیز توصیه هایی به بیمار گوش زد می شود. نیاز است که فرد سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهد تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری شود.

تجویز آنتی بیوتیک

به منظور پیروی از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان، پیش از زمان کاشت ایمپلنت، فرد باید از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کند تا بدن به این ایمپلنت ها، حمله نکند. به همین علت، بیمارانی که از بیماری های مزمن رنج می برند نیز باید قبل و بعد از انجام پروسه، آنتی بیوتیک مصرف کنند.

آماده کردن بدن برای خود جراحی

اگر عمل تحت بیهوشی عمومی انجام شود، باید حداقل دوازده ساعت پیش از آن چیزی نخورید. همچنین لباس های گشاد و راحت با آستین کوتاه بپوشید تا مشکلی در روند درمان ایجاد نشود. همچنین می توانید سوالات خود در مورد روش بی حسی از پزشک بپرسید و نگرانی های خود را با وی در میان بگذارید. همچنین اگر احساس گلو درد، دل درد یا هر احساس ناخوشایند دیگری داشتید، جراح را در میان بگذارید.

کاشت ایمپلنت یک پروسه کم خطر و ایمن است، اما طبیعی است که فرد پیش از انجام آن دچار استرس شود. در نظر داشته باشید وقتی که بدن به طور کامل استراحت کرده باشد، اضطراب نیز کاهش می یابد. بنابراین از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان می توان به خواب کافی اشاره کرد.

آماده کردن فک در صورت لزوم

در صورتی که به هر دلیلی، فک ایمپلنت را به درستی نگه ندارد، جراح به وسیله یکی از روش های زیر، ساختار فک را اصلاح می کند:

  1. اگر استخوان، بیش از حد نازک باشد، برای افزایش استحکام، گرافت در آن قرار می گیرد.
  2. اگر استخوان نرم باشد، در طولانی مدت قادر به تحمل ایمپلنت نخواهد بود. به همین دلیل متخصص از بخش دیگری از بدن مثل لگن، استخوان را پیوند می زند. حتی امکان دارد از مواد مصنوعی نیز استفاده شود.
  3. در صورت نیاز، شکل فک تغییر می کند اگر فک بیش از اندازه بزرگ و بیرون آمده باشد، بخشی از استخوان آن برداشته می شود
  4. دندان های نهفته، کشیده می شوند

بسته به اینکه استخوان فک چه میزان استحکامی نیاز دارد، روند پیوند بین چند روز تا چند ماه به طول می انجامد. پس از بهبود یافتن استخوان ها، روند کاشت ایمپلنت ادامه پیدا می کند.

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان – پیش از جراحی

رعایت بهداشت دهان، مثل هر قدم دیگری از اهمیت خاصی برخوردار است. این موضوع موجب می شود لثه ها، آمادگی لازم برای کاشت را داشته باشند. دکتر لیست اقدامات قبل از ایمپلنت دندان را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد. از موارد ذکر شده در این لیست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صبح روز عمل، یک صبحانه مقوی بخورید. هرچند اگر در حین پروسه از داروهای آرام بخش استفاده شود، نباید از عصر روز قبل، چیزی بخورید.
  • احتمال دارد از چند روز پیش از انجام پروسیجر، نیاز به استفاده از دهان شویه آنتی باکتریال باشد.
  • به علت تاثیر داروهای بی حسی، ممکن است احساس گیجی و خواب آلودگی داشته باشید. به همین خاطر بهتر است یکی از نزدیکان شما را همراهی کند تا در رفت و آمد مشکلی نداشته باشید.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و ویتامین سی جدا بپرهیزید.
  • از مواد آرایشی روی پوست استفاده نکنید
  • همچنین از مصرف الکل نیز خودداری کنید تا در روند درمان مشکلی ایجاد نشود و خونریزی تشدید نیابد
  • استعمال دخانیات، موجب تضعیف یا عفونت لثه می شود. همین امر احتمال اینکه بدن ایمپلنت را پس بزند را افزایش می دهد.

استعمال سیگار و مصرف الکل ممنوع !

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان

یکی از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان که بسیار حائز اهمیت است ، امتناع ورزیدن از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی است. هر دو مورد گفته شده بیمار را از داشتن یک دوره بهبودی مطلوب منع ساخته و خطر بروز عارضه های اخ=حتمالی بعد از جراحی را بالا می برند. تمامی بیمارن بایستی در هفته ای که به روز جراحی ختم می شود ، نوشیدنی الکلی مصرف نکنند. الکل بر روی خون تاثیر گذاشته و در صورت استفاده ، امکان دارد مشکلاتی نظیر خونریزی پدیدار می شوند.

سیگار کشیدن یا استعمال هر گونه مخدر حاوی تنباکو ، به طور مستقیم بر شکست پروسه جراحی کاشت دندان اثر گذار است. این عمل سبب بروز بیماری های لثه و عفونت لثه که به محل قرار گیری ایملپنت نیز سرایت می کند ، شده و در نهایت نتیجه پروسه با موفقیت همراه نمی شود. همچنین دخانیات سطح اکسیژن خون را کاهش داده و منجر به پایین آمدن سرعت ترمیم و بهودی سلول ها می شود ؛ بدین ترتیب دوره ریکاوری طولانی تر می گردد.

 

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان که توسط متخصص ایمپلنت انجام می شوند

 

اقدامات قبل از ایمپلنت دندان - دکتر امیر محمدی

 

پروسه کاشت ایمپلنت، شامل چند مرحله می شود. در اولین جلسه مراجعه، ابتدا دهان و لثه ها بی حس می شوند، دندان های پوسیده و آسیب دیده بیرون آورده می شوند، پایه ایمپلنت در فک قرار می گیرد و در آخر لثه ها روی پایه فیکس می شوند. در قدم بعدی، پس از چند هفته یا چند ماه، برش کوچکی روی لثه ایجاد شده و تاج ایمپلنت در جای خود قرار می گیرد.

توجه داشته باشد که هر عملی، با مقداری احساس درد و ناراحتی همراه است. اما متخصص ایمپلنت، با استفاده از بی حسی موضعی یا داروی آرامبخش، اطمینان حاصل می کند که فرد هیچ دردی را حس نکند.

آماده شدن برای دوره نقاهت

پس از انجام هر مرحله، تورم و کبودی رخ می دهد. پس برای درمان بهتر، نیاز به استراحت دارید. باید پیش از هر قدم، از کار خود مرخصی بگیرید و برنامه ریزی هایی را انجام دهید. از جمله اقدامات قبل از ایمپلنت دندان، می توان مواردی را نام برد. برای مثال، از قبل داروی مسکن، مسواک نرم و کیسه یخ تهیه کنید، به مدت دو روز مرخصی بگیرید و در هفته اول از فعالیت های شدید بپرهیزید. در صورتی که امکان مرخصی گرفتن نبود، برنامه خود را جوری تنظیم کنید که روز بعد، فشار کاری زیادی نداشته باشید.

پس از اتمام پروسیجر، لثه ها کمی دردناک خواهند بود، به همین خاطر تهیه غذاهای نرمی مثل سوپ، پاستا و یا انواع میوه، حائز اهمیت هستند. در نظر داشته باشید از یک هفته قبل مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

در فاز اقدامات قبل از ایمپلنت دندان چه فاکتورهایی را باید مد نظر قرار دهیم؟

متخصص ایمپلنت دندان شما فهرستی متشکل از پنج فاکتور را که باید قبل از جراحی ایمپلنت دندان لحاظ کنید در اختیارتان قرار می دهد:

1 . غذاهای نرم آماده کنید : قبل از اینکه برای جراحی ایمپلنت دندان به مرکز درمان مراجعه کنید حتماً مقداری غذای نرم آماده کرده و در منزل قرار دهید. این غذاهای آماده در موقعیتی که شما از جراحی به منزل بازمی گردید و توان این را ندارید که به آشپزخانه سری بزنید و غذایی برای خود آماده کنید بسیار مفید خواهند بود. می توانید از قبل غذاهای نرمی از قبیل سوپ، شیک پروتئین، پودینگ، سیب زمینی پوره و اسموتی تهیه کنید. بعلاوه علت توصیه تهیه غذاهای نرم این است که خوردن آنها آسان تر بوده و نیازی به جویده شدن زیاد ندارند.

2 . ناشتا باشید : جراح از شما می خواهد قبل از جراحی به مدت 4 تا 12 ساعت چیزی نخورید. علت چنین توصیه ای این است که در طول جراحی از مواد بی حسی استفاده می شود.

3 . رانندگی را به شخص دیگری بسپارید : بعد از پروسیجر زمان لازم است تا اثر داروی بی حسی از بین برود. به همین دلیل بهتر است از یکی از دوستان یا نزدیکان بخواهید تا مسئولیت رانندگی را بر عهده گیرد تا اگر شما بعد از جراحی احساس سرگیجه کردید در موقعیت خطرناکی در حین رانندگی قرار نگیرید.

4 . مکان مناسبی را در منزل برای استراحت کردن آماده کنید : قبل از جراحی ایمپلنت دندان شما باید محل استراحت خود را آماده کنید. انجام چنین کاری باعث می شود بعد از اتمام جراحی و مراجعت به منزل یک مکان راحت و آماده برای استراحت داشته باشید.

5 . توصیه های پزشک را با دقت دنبال کنید : با توجه به اینکه جراح در زمینه ایمپلنت دندان صاحب تجربه فراوانی است قطعاً توصیه های او متناسب با شرایط شما بوده و بسیار ارزشمند هستند. گاهی جراح به بیمار توصیه می کند قبل از جراحی داروی آنتی بیوتیک مصرف کند تا از بروز عفونت جلوگیری به عمل آید. دقت داشته باشد که لازم است داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت دندان

یکی دیگر از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان، انتخاب متخصصی حاذق و با مهارت است، زیرا که این پروسیجر هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ مالی می تواند طاقت فرسا باشد. برای این امر، مطمئن شوید که جراح مدرک دانشگاهی معتبر و تجربه کافی را داشته باشد، نگرانی ها و مشکلات مراجعه کننده را درک کند و همچنین هزینه دریافتی، منطقی باشد. بررسی نظرات بیماران قبلی در شبکه های اجتماعی و سایت خود دکتر نیز برای این انتخاب به شما کمک می کند. به علاوه، برخورد مناسب دستیارها و محیطی آرامش بخش نیز می تواند بخش بزرگی از اضطراب شما را از بین ببرد.

نتیجه

مراقبت ها و اقدامات قبل از ایمپلنت دندان، روی سرعت و کیفیت روند درمان تاثیر می گذارد. اگر در مورد هر یک از موارد ذکر شده گیج شده اید، نیازی به نگرانی نیست. شما می توانید در هر زمان از بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران خود سوالات خود را بپرسید. به علاوه تمامی نکات ذکر شده، انتخاب جراحی متحبر و با تجربه، نه تنها ظاهر و لبخندی زیبا را به شما هدیه می دهد، بلکه ریسک بروز خطرات و عوارض احتمالی را به حداقل می رساند.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها