ایمپلنت دندان جلو

اگر تنها تعدادی از دندان های جلویی خود را از دست داده اید نگران نباشید ، چرا که طی پروسه ایمپلنت دندان می توان آن ها را ترمیم و بازیابی کرد. ایمپلنت دندان جلو به گونه ای طراحی شده اند که نتیجه بدست آمده از ان ها کاملا طبیعی است و از نظر عملکردی هم تفاوتی با دندان های اصلی نخواهند داشت. بنابراین از این بابت نگرانی نداشته باشید. در ادامه به طور کامل از سوی دکتر امیر محمدی پروسه برایتان توضیح داده شده است تا هر گونه ابهامی برایتان برطرف گردد.

 

ایمپلنت دندان جلو - دکتر امیر محمدی

 

نکاتی راجع به عوامل موثر در خصوص از دست دادن دندان های جلو :

مشخص است که لبخند زیبا در گرو داشتن دندان هایی مرتب و البته سالم است. به خصوص دندان های جلویی که در حقیقت نمای اصلی لبخند هستند. شایان ذکر است که این دندان های در قیاس با سایرین آسیب پذیری بیشتری دارند ؛ به خصوص در هنگام پرداختن به فعالیت های ورزشی. ممکن هم هست که به خاطر عفونت ، فرسایش زیاد یا تحت تاثیر قرار گرفتن بیماری های پریودنتال از محل خود خارج شوند و جایشان خالی باقی بماند  گاهی هم امکان دارد به طور ذاتی این دندان ها در دوره رشد طبیعی از بافت لثه خارج نشوند. در کل خالی بودن جای آن ها ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می کند که برای درمان فرد برای انجام پروسه ایمپلنت دندان جلو در تهران به بهترین متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کند.

چرا باید پروسه ایمپلنت دندان جلو برای درمان انتخاب شود ؟

هر چند برای برطرف کردن این وضعیت می توان از بریج دندان یا دندان مصنوعی تکی استفاده کرد اما به دلایلی که در ادامه توضیح می دهیم ، پروسه کاشت دندان انتخاب ایده آل تری برای درمان است.

بریج و دندان مصنوعی تکی که به آن دنتال فلیپر گفته می شود ، نتیجه موقتی را در پی دارند. دنتال فلیپر برای قرارگیری در محل خالی دندان اصلی ، بر روی یک صفحه آکریلیک متصل می شود که این صفحه جدا شدنی است. هر چند این موارد می توانند فواصل دندانی را بپوشانند اما برخلاف ایمپلنت های دندان مقاومت پایینی داشته و برای گاز زدن غذا و خوراکی مناسب نمی باشند. ایمپلنت دندان جلو به دلیل ثابت بودن در محل خود و استحکام بالایی که دارند نتیجه دائمی را به همراه داشته ، به لحاظ فانکشنال کاربرد مطلوب تری دارند و حتی ظاهر زیباتری را ایجاد می کنند.

چه کسانی می توانند برای ایمپلنت کردن دندان های جلو اقدام کنند ؟

کسانی که می خواهند برای این پروسه اقدام کنند بایستی دوره رشد دندان ها و فک شان به طور کامل به پایان رسیده باشد. کودکانی و نوجوانانی که دندان های جلویی شان را ازدست داده اند یا به طور مادرزادی این دندان ها رشد نکرده اند برای انجام ایمپلنت های دندان های جلو باید حداقل تا سن 18 سالگی صبر کنند. کسانی که می خواهند برای ایمپلنت دندان جلو در تهران اقدام کنند نباید به هیچگونه بیماری پریودنتال یا عفونت فعال مبتلا باشند.

چه آماده سازی هایی برای پروسه کاشت دندان های جلو باید صورت گیرد ؟

انتخاب یک متخصص ماهر و با تجربه برای انجام پروسه ایمپلنت دندان جلو بسیار ضروری است ؛ زیرا پروسه های دندانی ، اعم از زیبایی و درمانی ، از حساسیت بالایی برخوردارند و باید به بهترین نحو به انجام برسند تا ریسک عارضه بسیار پایین باشد. چرا که اگر عوارض جدی نمود پیدا کند برای فرد مشکل ساز می شود.

همواره پیش از پرداختن به روند درمانی یک جلسه ویزیت و مشاوره از سوی بهترین متخصص ایمپلنت انجام می شود. هدف از این ویزیت آنالیز دقیق وضعیت و شرایط بیمار است و اینکه آیا روند مذکور برای او قابل انجام است یا خیر.

در همین راستا ایشان ابتدا پرونده پزشکی و سوابق بیماری را بررسی می کند. در ادامه بیمار باید ایشان را از هر گونه دارویی که مصرف می کند ، مطلع سازد ؛ چرا که ممکن است بر پروسه کاشت ایمپلنت تاثیر منفی بگذارد. در جلسه یک معاینه کلی از دندان ها و دهان هم به انجام می رسد تا پزشک به طور کامل بر وضعیت آن تسلط پیدا کند.

تست های تشخیصی :

یکی دیگر از اقدامات قبل از ایمپلنت دندان جلو ، انجام تست های تشخیصی است. برای مشخص نمودن ساختار دقیق و با جزئیات فک و دندان ها و ، فرد باید نوعی سی تی اسکن (cone beam CT scan) انجام دهد که تصاویر سه بعدی را حاصل می کند. بهترین متخصص ایمپلنت تهران با بررسی تصاویر بدست امده کیفیت و کمیت استخوان فک برای قرار گرفتن ایمپلنت ها را بررسی می کند. چرا که برخی افراد ممکن است به گرافت نیازمند باشند.

 

ایمپلنت دندان جلو - دکتر امیر محمدی

 

نکاتی در مورد اقدامات قبل از ایمپلنت دندان جلو :

گاهی اوقات برای قرار دادن ایمپلنت ها لازم است یکی از ندان ها کشیده شود ؛ منتها برخلاف پروسه پیوند استخوان ، در اکثر موارد این عمل همزمان با جراحی انجام شده و فورا محل با ایمپلنت پر می شود. در صورت نیاز به پیوند بافت استخوانی این پروسه پیش از قرار گیری پایه انجام شده و مدتی دوره ریکاوری دارد.

پروسه کاشت ایمپلنت های دندان های جلو

بعد از مراحل آماده سازی جراحی ایمپلنت دندان جلو ، نوبت به قرار دادن پایه ، اباتمنت و تاج دندان می رسد. این فرایند معمولا تحت بی حسی موضعی طی نهایتا یک ساعت به انجام می رسد. پس از قرار گرفتن پایه مدتی به آن زمان داده می شود تا بافت های اطراف ترمیم شده و برای اتصال اباتمنت و تاج آمده شود. در این مدت ممکن است متخصص برای پوشاندن جای خالی در محل قرار گیری پایه از پروتزهای دندانی استفاده کند.

بعد از فیکس شدن پایه، برای قرار دادن بقیه اجزای ایمپلنت ، پروتزهای موقت از محل برداشته می شود و اباتمنت و تاج روی پایه قرار می گیرند.

ایمپلنت کردن دندان های جلو چه مزایا و معایبی به همراه دارد ؟

مزایا :

  • نتیجه ای که از ایمپلنت دندان جلو بدست می آید کاملا طبیعی و فانکشنال است.
  • مراقبت از ایمپلنت دندان های جلو دشواری خاصی نداشته و مسواک زدن و کشیدن نخ دندان در آن قسمت آسان است.
  • به لحاظ اقتصادی نیز یک روند مقرون به صرفه ست. چرا که هزینه ای که می پردازید بابت گرفتن یک نتیجه با ماندگاری طولانی مدت است.
  • پروسه کاشت سریع انجام می شود و فرد سختی کمی را تجربه می کند.

معایب :

این فرایند برای کسانی که دندان های مجاور دندان های جلویی شان فرسایش پوسیدگی شدیدی پیدا کرده مناسب نیست.

مزایای انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب برای پروسیجر کاشت دندان جلو

هرچند کاشت برخی ایمپلنت های دندان بسیار ساده است ولی برخی دیگر از آنها مثل کاشت مینی ایمپلنت دندان برای دندان های جلو به برنامه ریزی جامع و تجربه بالایی نیاز دارند. پزشک بهترین گزینه برای اجرای این فرایند است. در صورتی که بیمار به پروسیجرهای دیگر از قبیل پیوند استخوان نیاز داشته باشد، این کار حتماً باید به دست یک متخصص انجام شود. بهترین جراح ایمپلنت از پیشرفته ترین و جدیدترین مواد گرافت استفاده می کند. این مواد اغلب مصنوعی بوده و به شکلی تخصصی برای تلفیق شدن با استخوان طبیعی فک و تحریک آن به رشد طراحی شده اند. دکتر امیر محمدی متخصص جراحی فک و صورت و بهترین متخصص با اشاره به موقعیت حساس دندان جلو و تاثیر آن در زیبایی، به بیماران تاکید می کند که در انتخاب یک متخصص ایمپلنت دندان جلو خوب و با تجربه دقت عمل لازم را به کار گیرند چرا که یک انتخاب صحیح ضامن دستیابی به یک نتیجه رضایت بخش است.

آیا پروسیجر کاشت ایمپلنت های دندان جلو ترسناک است؟

جراحی ایمپلنت دندان جلو شاید در نگاه اول ترسناک به نظر برسد ولی در واقع اصلاً اینطور نیست. این فرایند اغلب مدت زمان کوتاهی به طول می انجامد. پزشک در طول یک ساعت یا کمتر، یک ایمپلنت واحد را جایگذاری می کند. بعلاوه از بی حس کننده دندان استفاده می شود تا بیمار دچار استرس و ترس نشود. با تزریق بی حسی بیمار در حالت آرامش کامل قرار خواهد گرفت.

چگونه از ایمپلنت دندان جلو مراقبت کنیم؟

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان های جلویی بسیار ساده است و می توان درست مثل دندان های طبیعی آنها را مسواک و نخ دندان زد. شما باید نسبت به مراقبت از ایمپلنت دندان جلو متعهد باشید. باید حداقل دوبار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. بعلاوه باید طبق یک برنامه منظم برای چک کردن دندان ها نزد دندانپزشک خود بروید. هرچند ایمپلنت های شما مصنوعی است ولی بافت اطراف آن طبیعی است و به مراقبت نیاز دارد. اگر از ایمپلنت کاشت شده خود به درستی مراقبت نکنید این بافت دچار عفونت می شود و در نهایت پروسه با شکست مواجه خواهد شد. قطعاً بیمار دوست ندارد بعد از صرف هزینه و زمان برای کاشت دندان جلو، این اتفاق ناخوشایند رخ دهد. با مراقبت صحیح می توانید برای تمام عمر از نتیجه جراحی کاشت دندان خود لذت ببرید.

مزایای سلامتی حاصل از ایمپلنت دندان جلو

جراحی ایمپلنت به سلامت دندان های طبیعی شما کمک می کند! عجیب نیست؟ وقتی شما یکی از دندان های خود را از دست می دهید دندان های طبیعی باقی مانده در دهان شما به سمت شکاف ایجاد شده پیشروی می کنند و جفت شدن دندان ها دستخوش تغییر می شود. بعلاوه از دست رفتن دندان باعث وارد آمدن فشار به دندان های دیگر در زمان غذا خوردن می شود. پر کردن جای خالی دندان از دست رفته با ایمپلنت به تقسیم یکنواخت فشار کمک کرده و در نتیجه دندان های طبیعی شما دچار آسیب دیدگی نمی شوند. استخوان اطراف دندان ها که استخوان الوئولار نامیده می شود بسیار شکننده و آسیب پذیر است و در اثر عفونت دندان تخریب می شود و وقتی دندان طبیعی از دست می رود این استخوان سریع تر جذب می شود. از بین رفتن استخوان بر روی پایداری دندان های مجاور شکاف اثر می گذارد و همین امر زیبایی دهان و دندان را از بین می برد. 

بعد از به انجام رسیدن پروسه ایمپلنت دندان جلو این موارد در انتظار شما هستند :

عموما یک روز بعد از جراحی ، افراد توانایی لازم برای بازگشت به انجام کارهای معمول و روتین را پیدا خواهند کرد. درد پس از کاشت ایمپلنت طبیعی است و عموما به میزان خفیف نمود پیدا می کند که با مصرف دارو مسکن تجویز شده از سوی بهترین متخصص قابل کنترل خواهد بود. برای راحتی بیشتر بیمار در دوره نقاهت از سوی دکتر نکات مراقبتی ارائه می شود. این نکات در خصوص موارد زیر است :

  • نوع غذای مصرفی
  • روند رعایت بهداشت دهان و دندان
  • زمان مناسب برای پرداختن به ورزش
  • راهکارهایی برای کاهش ورم احتمالی بعد از پروسه

مورد دیگری که در مورد مراقبت های بعد از کاشت دندان باید بدانید آن است که پیروی از این دستورالعمل احتمال بروز هر گونه عارضه احتمالی مثل عفونت ، خونریزی ، حساسیت یا حتی پس زدن ایمپلنت دندان به حداقل می رسد.

مدت زمان ماندگاری ایمپلنت دندان جلو

در وهله اول ماندگاری ایمپلنت کاشت شده در دندان جلو به موارد مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین های آن ، نحوه مراقبت فرد از آن به خصوص در روزهای اولیه بعد از جراحی است. چنانچه با پیروی از نکات مراقبتی اجازه دهید ایمپلنت به خوبی در محل قرار بگیرد و سازگار شود ، ماندگاری آن طولانی مدت خواهد بود. همچنین در صورت انتخای یک متخصص خوب که از بهترین متریال و نوع ایمپلنت استفاده می کند ، در این امر تاثیر گذار است. با اینحال متوسط زمان در نظر گرفته شده برای ماندگاری ایمپلنت دندان جلو یک بازه 15 ساله در نظر گرفته شده است. البته این مسئله هم دور از ذهن نیست که در صورت رعایت موارد فوق ، ماندگاری آن طولانی تر هم باشد.

هزینه کاشت دندان جلو

یکی از مواردی که مراجعه بیماران به کلینیک دندانپزشکی به تاخیر می اندازد ، بحث هزینه است. در خصوص معین نمودن هزینه ایمپلنت دندان جلو در تهران ، متخصص موارد زیر را در نظر می گیرد :

  1. نوع و جنس ایمپلنت مورد استفاده
  2. انجام پیوند بافت استخوانی

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که میزان تخصص و تبحر پزشک و محل انجام پروسه می تواند در بالا و پایین بودن مبلغ تاثیر گذار باشد.

آیا ایمپلنت دندان جلو بر روی دندان های دیگر اثر می گذارد؟

قرار دادن ایمپلنت بین دندان های طبیعی قابل اعتماد ترین و قابل پیش بینی ترین پروسیجر دندانی با بالاترین نرخ موفقیت می باشد. این دندان علاوه بر قابلیت های مربوط به شکل ظاهری و عملکرد، به راحتی قابل تمیز کردن است. در واقع روند تمیز کردن ایمپلنت دندان جلو هیچ فرقی با دندان های طبیعی ندارد.

جایگزینی دندان جلو با ایمپلنت یا بریج ؛ کدام بهتر است؟

ایمپلنت و بریج هر دو روش هایی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته می باشند ولی قبل از اینکه برای تصمیم گیری در انتخاب عجله کنید نخست تفاوت این دو روش را مورد بررسی قراری دهید. بریج برای چندین دهه است که به شکلی موفقیت آمیز برای پر کردن شکاف ناشی از دندان از دست رفته مورد استفاده قرار گرفته است. این پروتز دندان متناسب با شکاف بین دو دندان ساخته می شود و توسط تاج های دندان از دو طرف مورد پشتیبانی قرار می گیرد. سپس کراون ها بر روی دندان آماده شده در طرفین شکاف جاگرفته و دندان مصنوعی یا پروتزی شکاف را پر کرده و لبخند را بازیابی می کند.

هرچند بریج های دندانی تا کنون موفق عمل کرده اند ولی ملاحظاتی وجود دارد که باید در زمان انتخاب آنها مد نظر قرار دهید. یکی از مهم ترین فاکتورها این است که برای پشتیبانی از بریج، دندان های طرفین شکاف باید بگونه ای تراش داده شوندکه با کراون دندان متناسب باشند. وقتی این دندان ها کاملاً سالم باشند تراش دادنشان نوعی آسیب زدن به آنها محسوب می شود و مهمتر از آن اینکه بریج به این دندان ها فشار وارد می کند که به مرور زمان باعث ضعیف شدن آنها شده و دیگر مشکلات دندانی را موجب می گردد. به همین دلیل توصیه می شود اگر دندان های طرفین شکاف از سلامت کافی برخوردار هستند به جای بریج از ایمپلنت دندان جلو استفاده کنید.

ایمپلنت های دندان نزدیک ترین گزینه به دندان های طبیعی بوده و راه حل دائمی برای جایگزینی دندان از دست رفته جلو محسوب می شوند. تفاوت اصلی بین ایمپلنت های دندانی و بریج این است که ایمپلنت ها دندان هایی هستند که به طور مستقل می توانند جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند ولی بریج دندان های مجاور را نیز درگیر می نماید.

✨ سخن آخر 

اگر بخواهیم نتیجه گیری در خصوص این پروسه داشته باشیم ، باید بگوییم که ایمپلنت دندان جلو یک درمان موثر و ایده آل برای کسانی است که بر هر علت دندان های جلویی خود را از دست داده اند. به جای آن که چندین بار برای انجام پروسه هایی با نتیجه موقت هزینه شود، این فرایند با یک باز پرداخت هزینه نتیجه ماندگاری را برای فرد به ارمغان می آورد. در خصوص متخصص نیز باید انتخاب درستی داشته باشید. بهترین متخصص می تواند این فرایند را با کمترین درصد خطا به انجام برساند.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها