ایمپلنت دندان فوری

در کل، روند بهبود و جوش خوردن استخوان ها پس از کاشت ایمپلنت دندان ، چند ماه به طول می انجامد. هر چند در بعضی موارد، امکان دارد در همان مراجعه اول، پس از حذف دندان پوسیده و نصب پایه، یک روکش موقتی روی آن قرار گیرد. این روش، با نام ایمپلنت دندان فوری شناخته می شود. مزایای این روش کاملا بدیهی است. چون نیازی به مراجعه مکرر نیست، پس لازم نیست برای پنهان کردن جای دندان خالی، از دندان مصنوعی استفاده کنید. این متد معمولا برای بیمارانی که از کمبود وقت رنج می برند و باید هر چه سریع تر درمان آن ها انجام شود، مناسب است.

ایمپلنت دندان فوری

مزایای ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت فوری دندان دارای مزایای زیر می باشد:

  • سریع تر بودن پروسه: در این فرایند نیازی نیست مثل پروسه ایمپلنت دندان تردیشنال برای مدت طولانی بر روی صندلی دندانپزشکی دراز بکشید.
  • نیاز به مراجعه کمتر به مرکز درمان: با این روش دیگر نیازی نیست که مرتباً از محل کار خود مرخصی بگیرید تا بتوانید به وقت دندانپزشکی تان برسید.
  • دستیابی سریع تر به لبخند زیبا: اگر دندانی را از دست داده اید که در زمان خندیدن یا لبخند زدن بلافاصله دیده می شود و تصویر زشتی را در چهره شما ایجاد می کند، با ایمپلنت فوری دندان می توانید بر این مشکل فایق آمده و زودتر از لبخند زیبای خود لذت ببرید.

پروسه ایمپلنت دندان فوری را می توان تا زمان دریافت دنتور های پشتیبان ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار داد.

اشخاصی که در ادامه ذکر شده اند، معمولا از ایمپلنت های دندان فوری بهره می گیرند:

کسانی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و راجع به ظاهر خود نگرانند، می خواهند در وقت و هزینه صرفه جویی کنند، مایل نیستند تحت چند عمل جراحی قرار بگیرند، می خواهند از روش All on 4 استفاده کنند (در این تکنیک تمام دندان ها روی چهار عدد پایه قرار می گیرند) و یا تمام دندان های خود را از دست داده اند. با اینحال، این پروسیجر به طور کامل در یک جلسه پایان نمی یابد. عبارت “ایمپلنت دندان فوری” به این موضوع اشاره دارد که در یک روز فیکسچر یا روکش، روی پایه قرار می گیرد. پس نیاز است پس از مدتی برای کاشت ایمپلنت دائمی، دوباره به مطب مراجعه کنید.

یافتن بهترین متخصص ایمپلنت دندان فوری در تهران

هر روش درمانی غیرتهاجمی، مشکلاتی را با خود به همراه دارد. در نتیجه موفقیت این جراحی، به شدت به مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد. به همین خاطر نیاز است تا قبل از هر اقدامی، تمام نکات مهم را در نظر بگیرید. از جمله این موارد می توان به معتبر بودن مدرک و مجوز جراح، عکس های قبل و بعد و رضایت مراجعه کنندگان پیشین اشاره کرد.

در جلسه مشاوره پیش از جراحی ایمپلنت فوری دندان چه می گذرد؟

این که قبل از اقدام برای عمل جراحی ، چه پروسه هایی باید به انجام برسند و چه آمادگی هایی لازم است ، مطلب مهمی است که تمامی بیماران باید از ان آگاه باشند. برای انجام فرایند ایمپلنت دندان فوری نیز بایستی حتما جلسه مشاوره را پشت سر بگذارید. حتی می توان گفت بخشی از موفقیت پروسه به این جلسه بستگی دارد.

ایمپلنت دندان فوری

در مشاوره اولیه بایستی بهترین دکتر ایمپلنت دندان فوری در تهران را از وضعیت سلامتی خود با خبر سازید. بدین جهت پرونده پزشکی تان را به طور کامل به پزشک ارائه دهید. پس از آن متخصص به جهت بررسی میزان سلامت دهان و دندان هایتان عموما انجام تصویربرداری با اشعه ایکس ( رادیوگرافی دندان) را توصیه می کند. معاینات و آنالیز در سطح تخصصی در جلسه مشاوره به انجام می رسد ؛ زیرا همه افراد نمی توانند گزینه ایده آلی برای پروسه ایمپلنت فوری دندان باشند و پیش از شروع جراحی ، پزشک باید از این امر آگاه گردد.

ایمپلنت دندان فوری سریع ترین راه حل جایگزینی دندان های طبیعی

ایمپلنت های فوری با عنوان نزدیک ترین راه حل جایگزینی دندان های طبیعی شناخته می شود چون یک ست از ایمپلنت ها دندان تیتانیوم جایگزین ریشه دندان های طبیعی شما می شود. بعلاوه بریج دندان های تعبیه شده در دهان با روش ایمپلنت فوری قابل متحرک نیستند و دیگر نگرانی در خصوص از جا در آمدن دندان در زمان جویدن یا خوردن غذا ذهن بیمار را به خود مشغول نمی کند. بیمار با بازیابی یک لبخند زیبا با ظاهری بسیار طبیعی می تواند لحظات خوشایندی را در زندگی تجربه کند.

نحوه انجام اتصال ایمپلنت دندان فوری

توجه داشته باشید که درصد موفقیت این روش، کاملا به مهارت و تبحر بهترین متخصص ایمپلنت دندان دارد. در طول جلسه مشاوره اولیه، باید تمام سوابق پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید و اگر از بیماری خاصی رنج می برید، با ایشان در میان بگذارید. متخصص از طریق تصاویر سه بعدی و رادیولوژی، سلامت دهان و دندان شما را مورد ارزیابی قرار می دهد.

از طریق این ارزیابی، مشخص می شود که شما مورد مناسبی برای بهره گیری از ایمپلنت دندان فوری هستید یا خیر. فقط مراجعه کنندگان خاصی کاندیدای مناسبی برای این کار هستند. پس از تشخیص، پزشک یک برنامه شخصی برای رفع نیازهای شما در اختیارتان قرار می دهد.

نکته: شاید برای شما، ایمپلنت دندان تنها یک روز به طول بی انجامد، ولی تیم پشت پرده، باید یک برنامه دقیق برای روز موعود طراحی کنند و آمادگی های لازم را انجام دهند.

پس از طراحی برنامه، یک وقت برای جراحی اصلی برایتان تعیین می شود. بسته به تعداد دندان هایی که باید جایگزین شوند، جراح از یک تا سه نوع از ایمپلنت دندان فوری استفاده می کند.

  1. تاج یا روکش دندان:  از این نوع برای جایگزین کردن یک دندان استفاده می شود. زمانی که پایه در جای خود قرار گیرد، روکش دندان روی آن نصب می شود.
  2. بریج بر پایه ایمپلنت: این تکنیک زمانی استفاده می شود که نیاز باشد در یک زمان، چند دندان پشت سر هم کاشته شود. این نوع، نسبت به دیگر موارد هزینه کمتری دارد. این نوع نیز برای مراجعه کننده هایی که تمام دندان های خود را از دست داده اند مناسب است.
  3. دندان مصنوعی: این روش برای اشخاصی که به دنبال جایگزینی تمام دندان های خود هستند مناسب است. این نوع در مقایسه با دندان های مصنوعی معمولی، طرفدار بیشتری دارد، چون می توان آن را جدا و هر شب تمیز کرد.

پروسه کشیدن دندان

وقتی دندانی دچار پوسیدگی شده باشد، همان روز کشیده می شود. این پروسیجر اغلب تحت بی حسی موضعی صورت می پذیرد. سپس ریشه دندان تا جایی که دندان شل شود، به آرامی دستکاری می شود. تمام قسمت های بافت و استخوان عفونی نیز برداشته می شوند. هدف این روند آن است که بدون وارد کردن آسیبی به بافت لثه، حفره و دندان های کناری، دندان کشیده شود.

پس از اتمام این پروسیجر با موفقیت، یک فیکسچر (پیچ تیتانیومی) در حفره کاشته می شود. این روند حائز اهمیت ویژه ای است، مخصوصا اگر ایمپلنت دندان فوری انجام شود.

ایمپلنت فوری دندان با جراحی

اگر نیاز به کاشت بیش از یک ایمپلنت باشد، احتمال دارد این پروسه چند ساعت به طول بی انجامد. روز عمل، بسته به تعداد ایمپلنت ها، بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی قرار می گیرد. اما این موضوع بیشتر به میزان تحمل درد شما دارد، به همین دلیل بهترین متخصص ایمپلنت دندان فوری در تهران ،  بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهد. سپس جراحی شروع می شود و پزشک پایه را در مکان و زاویه مناسب نصب می کند.

نصب پروتز

پس از نصب پایه، پروتز دندان (روکش) روی آن قرار می گیرد و نقش دندان اصلی را بازی می کند. چند هفته بعد، باید برای کاشت ایمپلنت دائمی، دوباره به مطب بازگردید. این مرحله بسیار مهم است، زیرا که اگر به درستی انجام نشود، ریسک پس زده شدن آن بالا می رود.

دوره نقاهت و چک آپ پس از اتصال ایمپلنت های فوری

ایمپلنت دندان فوری - دکتر امیر محمدی

استخوان سازی و ریکاوری، از بخش های اصلی هر ایمپلنت دندان فوری هستند. این پروسه اجازه می دهد پایه به صورت دائمی با استخوان فک ترکیب شده و در جای خود محکم شود. استخوان سازی حدود چهار تا شش ماه طول می کشد. در این مدت باید غذاهای نرم مصرف کنید، مخصوصا تا هشت هفته اولی که کاشت ایمپلنت انجام شده باشد. پس از یک هفته، می توانید برای کشیدن بخیه ها به مطب یا کلینیک مراجعه کنید.

پس از آن، باید برای یک چک آپ دیگر مراجعه کنید تا بهترین دکتر ایمپلنت فوری دندان در تهران اطمینان حاصل کند که جای پایه محکم است و استخوان سازی به درستی انجام شده است. متعاقبا از شما خواسته می شود تا هر شش ماه یک بار برای حفظ بهتر پروتز، به مطب مراجعه کنید.

مشکلات و خطرات ایمپلنت دندان فوری

در کل هنگام کاشت ایملنت، بیمار با خطراتی رو به رو می شود، و هنگامی که این پروسیجر به صورت فوری انجام شود، این ریسک ها چند برابر می شوند. در ادامه به توضیح این عوارض پرداخته ایم.

  • افزایش ریسک شکست ایمپلنت

خطر این عارضه در روش معمولی بسیار زیاد است، و در ایمپلنت دندان فوری به این خاطر که خطر ابتلا به عفونت و عدم استخوان سازی بالاست، این ریسک نیز افزایش می یابد.

  • افزایش ریسک عفونت

این مشکل در بیمارانی که در کل بهداشت دهانی را رعایت نمی کنند و یا به بیماری های لثه مبتلا هستند بیشتر دیده می شود. به علاوه، اگر زمانی که درست پس از کشیدن دندانی عفونی که به شدت پوسیده باشد پایه در حفره قرار بگیرد، احتمال عفونت بعد از ایمپلنت دندان (پری ایمپلنتایسیس) بالا می رود، چون احتمال دارد تمام بافت هایی که دچار عفونت شده اند برداشته نشده باشند. به همین علت اکثر متخصصین ایمپلنت توصیه می کنند این دسته از مراجعه کنندگان، از ایمپلنت دائمی استفاده کنند تا حفره زمان داشته باشد به طور کامل بهبود یابد و از هر عفونتی، عاری شود.

بحث موفقیت طولانی مدت هر نوع ایمپلنتی که در میان باشد، بهداشت لثه و دندان اهمیت خود را نشان می دهند. اغلب جراحان پیشنهاد می کنند بیماری های دهانی مثل التهاب لثه پیش از کاشت ایمپلنت فوری دندان به طور کامل درمان شوند.

نکته: اشخاص باید روتین خود را برای مراقبت از دندان ها انجام دهند و حداقل دو بار در روز، مسواک بزنند و نخ دندان بکشند.

  • شکست روند استخوان سازی

به علت اینکه بلافاصله پس از جایگذاری پایه، روکش روی آن سوار می شود، احتمال شکست این پروسه در ایمپلنت دندان فوری  بالا می رود. ایمپلنتی که به تازگی نصب شده باشد، به دلیل فشار بیش از حد روی پروتز و بافت اطراف آن، در روند استخوان سازی اختلال ایجاد می کند. دقیقا به همین دلیل است که پزشکان اغلب توصیه می کنند این پروسیجر روی دندان های جلویی انجام شود و تا دو ماه بعدی، بیمار فقط غذای نرم مصرف کند تا فشاری به محل کاشت وارد نشود.

نکته: مصرف دخانیات، به خصوص سیگار می تواند باعث پس زده شدن ایمپلنت (بیشتر در ایمپلنت دندان فوری) شود. پزشک به بیماران پیشنهاد می کند در تمام مدت استخوان سازی، که امکان دارد تا شش ماه نیز طول بکشد، مصرف نیکوتین را قطع کنند.

ایمپلنت دندان فوری در مقابل دائمی

این دو تکنیک، چند تفاوت اساسی با یکدیگر دارند که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم.

  1. در روش فوری به علت اینکه تعداد مراجعات کمتر است، شخص هزینه کمتری را نیز متحمل می شود.
  2. در مورد نتیجه می توان گفت در پروسه فوری، بیماران می توانند همان روز جراحی با دندان های جدید به خانه بروند، اما در روش دیگر اینطور نیست.
  3. در تکنیک ایمپلنت دندان فوری ، پروتز در یک روز جایگذاری می شود، اما باز هم نیاز است فرد برای مشاوره و چک آپ، به مطب مراجعه کند. با اینحال تمام این اقدامات تنها دو هفته به طول می انجامد. در روش دوم، کل پروسه بین شش تا هشت ماه زمان می برد.
  4. تکنیک سریع، فقط برای گروه خاصی از افراد مناسب است، اما همه برای بهره گیری از تکنیک دائمی مناسب هستند.
  5. درصد موفقیت روش دائمی، از روش فوری بسیار بالاتر می باشد.

کدامیک بهتر است ؟

در خصوص این مسئله بهتر است تصمیم گیری را بر عهده بهترین پزشک ایمپلنت دندان در تهران بگذارید ؛ ایشان با بررسی وضعیت کلی بیمار و خواسته های او ، نوع مناسب ایمپلنت را انتخاب می کند. 

اثرات جانبی ایمپلنت فوری دندان

بعد از تکمیل ایمپلنت دندان فوری بیمار عوارض جانبی زیر را تجربه خواهد کرد:

  1. ورم صورت و لثه
  2. خونریزی جزئی
  3. کبودی لثه و پوست
  4. درد
  5. عفونت احتمالی

تجربه هر بیمار در فرایند ایمپلنت فوری دندان متفاوت است ولی دوره ریکاوری یک ایمپلنت موفقیت آمیز به همراه رعایت صحیح بهداشت دهان و مصرف داروهای مسکن آسان است.

آیا ایمپلنت دندان فوری بی خطر است؟

هر فرایند درمان جراحی یک پروسه حساس می باشد که صحبت کردن در خصوص خطرناک یا بی خطر بودن آن ارتباط مستقیمی با مهارت و دانش متخصص اجرا کننده آن فرایند جراحی دارد. جراحی همیشه عوارض جانبی اجتناب ناپذیری را به همراه دارد ولی ایمپلنت دندان فوری را می توان در خانواده فرایند های بی خطر دسته بندی کرد. همیشه در فاز انتخاب متخصص ایمپلنت دندان و کلینیکی که قرار است جراحی شما در آنجا انجام شود دقت کافی را به کار ببندید. دوره بهبود درمان نیز یک دوره طلایی محسوب می شود که ناحیه درمان شده در بیشترین سطح آسیب پذیری در برابر عفونت قرار دارد. اگر دستورالعمل های پزشک در خصوص رعایت نکات بهداشتی را با دقت به کار ببندید می توانید قدم مفیدی در به حداقل رساندن خطر بعد از جراحی ایمپلنت فوری دندان بردارید.

هزینه ایمپلنت دندان فوری در تهران

هزینه جایگزین نمودن دندان های از دست رفته با ایمپلنت های فوری یا یک روزه در افراد مختلف متفاوت است. هزینه نهایی به تعداد دندان های از دست رفته ای که قرار است جایگزین شوند بستگی دارد. بعلاوه تعداد پست های نیازمند به جایگزینی نیز در این میان نقش تاثیرگذاری را ایفا می کنند. علاوه بر این فاکتورها اگر گرافت استخوان نیز مورد نیاز باشد، هزینه ایمپلنت فوری دندان تغییر خواهد کرد. نوع بیهوشی نیز هزینه این فرایند را تغییر خواده داد. به طور کلی بیمار می تواند با پرشنل پزشک در خصوص این آیتم ها مشورت کند. پرسنل دلسوز در طول این جلسه مشاوره در خصوص هر مرحله تاثیر گذار در هزینه درمان به بیمار اطلاع رسانی کرده و سوالات او را با هدف شفاف سازی در این خصوص پاسخگو خواهند بود.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها