جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان دربرگیرنده رویه هایی است که شامل جراحی دهان، فک و صورت می شود. برخی مردم جراحی دهان و دندان را به عنوان نوعی از جراحی دندان ارتقا داده شده محسوب می کنند. جراح های دهان و دندان، شش سال بیشتر تحصیل می کنند، که دوسال از آن برای گرفتن مدرک پزشکی صرف می شود. برخی جراحان دهان و دندان، آموزش های خود را گسترش می دهند تا جراحی های زیبایی انجام دهند، عوارض مربوط به سرطان را درمان کنند، جراحی مویرگی روی سر و گردن انجام دهند یا ناهنجاری های مادرزادی صورت و جمجمه را در کودکان، اصلاح کنند (مثل لب شکری و شکاف سق). در این راستا بسته به شرایط، جراحی دهان و دندان می تواند به صورت سرپایی، بستری، برنامه ریزی شده، اختیاری یا به صورت اورژانسی انجام شود. جراح های دهان و دندان اغلب به همراه دیگر جراحان کار می کنند، تا بیماری های پیچیده و یا آسیب شدید به سر یا صورت را درمان کنند. در راستای ردمان بیماری خود می تواند به بهترین متخصص جراحی فک و صورت تهران ، دکتر امیر محمدی مراجعه کنید.

جراحی دهان و دندان

ممنوعیت ها

  • در جراحی دهان و دندان، به جز حساسیت داشتن به بیهوشی عمومی، ممنوعیت های کمی وجود دارد. در چنین مواردی، شکل های دیگر بیهوشی، مثل بیهوشی موضعی با استفاده از تزریق درون وریدی آرام بخش، با صلح دید بهترین متخصص جراحی فک و دهن تهران استفاده میشوند.
  • برخی ممنوعیت ها وجود دارند که ممکن است از انجام برخی عمل های اختیاری خاص، جلوگیری کنند. مواردی مثل این، به صورت فردی ارزیابی می شوند و مزایا و معایب آن ها، بررسی می شود. مواردی که باید به آن توجه کرد:
  • فشار خون بالا (معمولا وقتی که فشار سیستولیک 180 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد و فشار دیاستولیک، 110 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد).
  • عفونت های فعال، که باید درمان شوند تا جراحی دهان و دندان انجام شود.
  • استئونکروز شدید (از بین رفتن بافت استخوان).
  • سرطان هایی که ممکن است اگر چنین جراحی انجام شود، متاستاز دهند.

خطرات احتمالی

مثل تمام عمل ها، جراحی دهان و دندان نیز خطراتی را به همراه دارد. حتی اقدامات ساده ای مثل کشیدن دندان، احتمال دارد خطرات و عوارض جانبی داشته باشد. به علاوه خطرات کلی (مثل خونریزی شدید، ایجاد جای زخم، عفونت پس از عمل، و واکنش نامساعد به بیهوشی)، جراحی کردن ناحیه دهان و دندان، خطرات خاصی را نیز به همراه دارد، مخصوصا در مورد جراحی های ترمیمی یا آسیب به صورت. خطرات جراحی دهان و دندان شامل موارد زیر می شوند:

  1. تغییرات ناخواسته در ظاهر
  2. تغییر در توازن فک و گاز گرفتن
  3. تغییر در راه تنفسی بینی و سینوس ها
  4. آسیب به اعصاب صورت، که ممکن است باعث بی حسی، از دست دادن کنترل عضلات صورت، یا درد مداوم شود.
  5. آرک آماس که به حفره خشکی نیز شناخته می شود، این مسئله معمولا زمانی که لخته خون در جای دندان کشیده شده ایجاد نشود یا قبل از زمان بهبود یافتن زخم، کنده شود، اتفاق می افتد.
  6. ورم استخوان ؛ عفونت استخوان در فک، به همراه درد در هنگام حرکت
  7. بافت مردگی؛ که معمولا به علت انجام عمل، جلوی جریان یافتن خون به بافت ها گرفته می شود

هدف جراحی دهان و دندان

جراحی دهان و دندان برای درمان بسیاری از بیماری های موثر روی دهان، فک، صورت، گردن و جمجمه توسط بهترین جراح دهان و دندان تهران انجام می شود.  عمل های انجام شده را می توان به بخش های تشخیصی/درمانی، آرک دندانی (شامل دندان ها، لثه، استخوان فک و دهان)، ترمیمی و زیبایی تقسیم کرد.

عمل های تشخیصی و درمانی، شامل موارد زیر می شوند:

مفصل فک پایین: برای تغییر جایگاه فک برای درمان بیماری مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) ، درد عضلانی هنگام جویدن، یا سندرم سوزش دهان انجام می شود.

استئوتومی فک بالا و پایین: جراحی که به منظور تغییر جایگاه فک بالا و پایین انجام می شود تا تنفس را بهبود بخشد و آپنه انسدادی خواب را درمان کند.

آبلیشن با امواج رادیویی: این نوع از جراحی دهان و دندان یک پروسه تهاجمی که امواج رادیویی با طول موج بالا را به مسیرهای عصبی که عصب سه شاخه، میگرن و دردهای مزمن مشابه را تحریک می کنند، می فرستد.

سپتوپلاستی با کوچک کردن شاخک های بینی: یک عمل جراحی درمانی که شامل صاف کردن یک سپتوم منحرف و برداشتن استخوان ها و بافت های بینی (شاخک ها) می شود تا تنفس را بهبود ببخشد، خر و پف کردن را کاهش دهد، و آپنه خواب را درمان کند.

خارج کردن تومور: خارج کردن توده های خوشخیم و بدخیم غیرعادی

عمل های آرک دندانی شامل موارد زیر می شوند:

ایمپلنت دندان: شامل ایمپلنت هایی مانند درون اُست که به طور مستقیم درون استخوان فک و امپلنت های تحتانی که زیر لثه جایگذاری می شوند، می باشد.

ارتودنسی دندان: که به عمل جراحی اصلاحی فک نیز معروف است، برای اصلاح فک نامتوازن یا بدجفتی انجام می شود.

پیوند استخوان مصنوعی: در این نوع از جراحی دهان و دندان، کاشت استخوانی که از بدن خود بیمار به دست آمده، برای ایجاد یک پایه محکم برای امپلنت های دندان یا امپلنت های مربوط به شنوایی، مثل امپلنت حلزون گوش انجام می شود.

کشیدن دندان عقل: یک عمل جراحی که نیازمند برداشتن استخوان اطراف ریشه دندان آسیای سوم (عقل) می شود.

عمل های ترمیمی شامل موارد زیر می شوند:

مربوط به سر و صورت: برای اصلاح ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف سق یا کرانیوسینوستوز (بسته شدن زودهنگام استخوان های جمجمه کودک) یا ترمیم شکستگی ها (که شامل شکستگی فک، بینی، کاسه چشم، گونه) انجام می شود.

ترمیم لب: پس از درمان سرطان پوست لب (معمولا کارنومیای سلول سنگ فرشی و همچنین ملانوما) انجام می شود که نه تنها ظاهر لب، بلکه عملکرد آن را اصلاح می کند.

ترمیم مویرگ: این نوع از جراحی دهان و دندان برای تغییر مسیر رگ های خونی پس از برداشتن تومور در کسانی که سرطان سر و گردن دارند، استفاده می شود.

تغییر سبک زندگی پیش از جراحی دهان و دندان

بیمار باید تمام تلاش خود را بکند تا حداقل دو هفته پیش و پس از جراحی کردن دهان و دندان، مصرف دخانیات را قطع کند. دود سیگار باعث انقباض رگ های خونی، کم خونی، کمبود اکسیژنی که به زخم می رسد، می شود. این موضوع نه تنها روی بهبود بیمار تاثیر می گذارد، بلکه ریسک شکست درمان، مثل از دست دادن پیوند پوستی، یا درست جوش نخوردن استخوان ها را افزایش می دهد.

روز عمل جراحی باید چه انتظاراتی داشته باشیم؟

انتاظاراتی که باید از جراحی دهان و دندان داشت، کاملا بستگی به نوع عمل جراحی دارد. با توجه به این موضوع، برخی عناصر وجود دارند که در تمام عمل های جراحی مشترک هستند، و شناخت این عناصر به آماده شدن شما کمک میکند.

قبل از جراحی دهان و دندان

پس از بستری شدن و امضای تمام فرم های رضایت نامه و پزشکی، بیمار برای عمل جراحی آماده می شود. این آماده سازی ها اکثرا بنا به نوع بیهوشی، انجام می شوند.

حین جراحی دهان و دندان

وقتی بیمار آماده شده باشد و داروی بیهوشی مناسب تزریق شده باشد، عمل جراحی شروع می شود. ممکن است این عمل یک جراحی باز (یک عمل جراحی تهاجمی که با استفاده از یک برش بزرگ انجام می شود)، جراحی اندوسکوپی (که با جراحی غیرتهاجمی نیز شناخته می شود)، یا جراحی باز کم تهاجمی (که با استفاده از یک برش کوچک و کمترین آسیب به بافت انجام می شود) باشد. این عمل جراحی ممکن است در دسته بندی عمل های ترمیمی (اصلاح یا ترمیم ناهنجاری های ساختاری) یا زیبایی شناختی (که برای اهداف زیبایی استفاده می شوند) قرار بگیرد.

مراقبت های بعد از جراحی دهان و دندان

زمانی که عمل جراحی کامل شود، بیمار به اتاق ریکاوری یا واحد مراقبت پس از بیهوشی (PACU) منتقل شده، جایی که در آن تا زمانی که بیمار بهوش بی آید، تحت نظر قرار می گیرد. با بی هوشی موضعی، این پروسه حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. با بیهوشی عمومی، حدود 45 دقیقه به طول می انجامد.

وقتی که علائم حیاتی بیمار نرمال شوند و بیمار بتواند به صورت عادی راه برود، یکی از دوستان یا اعضای خانواده ی بیمار، او را به خانه می برد. برخی عمل های جراحی ممکن است به چند روز بستری شدن نیاز داشته باشند. به علاوه توصیه هایی که بیمار برای مراقبت از زخم از سوی بهترین متخصص جراحی فک و دهان در تهران دریافت می کند، ممکن است داروهای مسکن و آنتی بیوتیک های دهانی نیز دریافت کند تا دچار عفونت نشود.

دوره بهبودی

همانطور که انواع مختلفی از جراحی دهان و دندان داریم، پس زمان بهبود یافتن هم می تواند متنوع باشد. با اینکه اغلب افراد پس از کشیدن دندان عقل، می توانند به کار خود بازگردندد، ولی برای مثال کسانی که تحت عمل ارتودنسی قرار می گیرند، ماه ها طول می کشد تا بهبودی کامل را به دست آورند. عوامل خاصی می توانند زمان بهبود یافتن را پس از جراحی افزایش یا کاهش دهند. برای مثال وضع سلامتی کلی بیمار، اینکه بیمار چقدر از زخم خود مراقبت کند و اینکه دخانیات مصرف کند یا خیر، روی زمان بهبودی تاثیر می گذارند.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها