حساسیت بعد از ایمپلنت دندان

حساسیت نشان دادن دندان طبیعی، می تواند به این علت باشد که عامل یا محرکی خارجی، اعصاب دندان را تحریک می کند و باعث احساس درد و ناراحتی می شود. از برخی عواملی که باعث ایجاد درد می شوند، می توان از نوشیدن آب سرد، مصرف غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مصرف شیرینی و قرار گرفتن در معرض هوای سرد اشاره کرد. داخل ایمپلنت دندان ، اعصابی وجود ندارد، به همین خاطر شاید گیج کننده باشد که چرا حساسیت بعد از ایمپلنت دندان رخ می دهد؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ داده ایم.

 

حساسیت بعد از ایمپلنت دندان - دکتر امیر محمدی

 

چه چیزی باعث وقوع حساسیت بعد از ایمپلنت دندان می شود؟

به یاد داشته باشید که تعیین اینکه این احساس ناراحتی از کجا نشأت می گیرد، کار راحتی نیست. شاید اینطور به نظر برسد که درد در ایمپلنت دندان حس می شود، اما واقعیت این است که بافت های کناری دچار مشکل شده اند. این احساس می تواند از لثه ها، دندان های کناری و یا حتی فک ریشه گرفته باشند.

با اینکه این پروسه در 95 درصد موارد، با موفقیت رو به رو می شود، اما همچنان احتمال شکست وجود دارد. بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران با تشخیص به موقع می تواند در زمان و هزینه صرف شده توسط بیمار، صرفه جویی کند.

عوامل تاثیرگذار

در ادامه، فاکتورهایی که می توانند باعث بروز حساسیت بعد از ایمپلنت دندان شوند را بررسی می کنیم:

  • عفونت: بافت لثه در اطراف ناحیه جراحی شده در خطر عفونت قرار دارد، و هنگامی که در معرض عامل محرک قرار می گیرد، دچار درد و تورم می شود.
  • پوسیدگی یا هر نوع آسیب دیگر: پوسیدگی، ترک خوردگی و یا ساییده شدن مینای دندان کناری ایمپلنت، می تواند لایه های داخلی دندان را تحریک کند و باعث حساسیت بعد از ایمپلنت دندان شود.
  • فشردگی: امکان دارد باقی مانده غذا بین ایمپلنت و یکی از دندان های کناری گیر کرده باشد. این امر می تواند به هردوی آن ها فشار وارد کند، که در نتیجه آن، درد و ناراحتی در این ناحیه حس می شود.
  • آسیب به عصب یا بافت: در موارد نادری، ایمپلنت در مکان، زاویه یا عمق نامناسبی جایگذاری می شود که حتی ممکن است این موضوع به اعصاب نیز آسیب وارد کند. احتمال وقوع چنین حادثه ای بسیار پایین است، اما دقیقا به همین خاطر، باید در انتخاب یک متخصص ایمپلنت با تجربه که از آخرین فناوری ها استفاده می کند دقت لازم را به خرج دهید.

احساس درد پس از انجام کاشت دندان طبیعی است؟

بله، چون در این پروسه داخل لثه و فک برش ایجاد می شود، طبیعی است که پس از بی اثر شدن داروی بی حسی، مراجعه کننده در ناحیه مورد نظر احساس درد و ناراحتی داشته باشد. همچنین تورم، کبودی و خونریزی خفیف نیز از عواقب اجتناب ناپذیر هستند. اما در نظر داشته باشید که این عوارض جانبی، بین سه تا پنج روز بعد از انجام پروسیجر از بین می روند، پس در صورت ادامه دار شدن درد و تورم، باید هر چه سریعتر به مطب بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران مراجعه کنید، چون این می تواند از نشانه های حساسیت بعد از ایمپلنت دندان باشد.

 

حساسیت بعد از ایملنت دندان - دکتر محمدی

چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بروز حساسیت بعد از ایمپلنت دندان، یکی از دلایلی است که باید به خاطر آن به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید. بر خلاف دیگر عوارض جانبی که با گذشت زمان برطرف می شوند، اگر این عارضه درمان نشود، احتمال وخیم تر شدن آن بالا می رود و حتی امکان دارد به جراحی وسیع تری نیاز شود. توجه داشته باشید که حتی ممکن است بدن ایمپلنت دندان را پس بزند.

پس از مراجعه به مطب، متخصص ایمپلنت با دقت دهان و دندان ها را معاینه می کند و در مورد عوارضی که رخ داده اند با بیمار صحبت می کند. در اکثر مواقع این مسئله به علت پوسیدگی و باقی مانده غذا ایجاد شده و بلافاصله حل می شود، اما اگر مشکل پیچیده تر باشد، دکتر در مورد گزینه های موجود درمان با شما مشورت خواهد کرد.

حساسیت به تیتانیوم

در کل، احتمال بروز حساسیت به تیتانیوم، نسبت به هر فلز دیگری پایین تر است. اما با اینحال افرادی وجود دارند که حتی به تیتانیوم نیز حساسیت نشان می دهند. اما آیا این اشخاص می توانند از ایمپلنت دندان بهره بگیرند؟ جواب این سوال، بله است. راه های زیادی برای رفع این موضوع وجود دارد که می توانید برای اطلاع از آن ها، از بهترین متخصص کاشت دندان در تهران خود کمک بگیرید.

تحقیقات نشان می دهند به علت فرسودگی و از بین رفتن ایمپلنت، ذرات آلیاژ تیتانیوم می توانند به بافت های کناری وارد شوند. این موضوع با وقوع حساسیت بعد از ایمپلنت دندان همراه است و باعث از بین رفت استخوان می شود. برای تشخیص این عارضه در اولین قدم، از آزمایشات درون وریدی استفاده می شود.

نشانه های حساسیت به تیتانیوم، شامل مواردی چون التهاب و سرخی پوست، کهیر و خارش روی سطح پوست یا لثه، اگزما در بافت های کناری، درد و ورم، نکروز (مرگ سلول ها)، واکنش سمی در دیگر بافت ها (که موجب زرد شدن ناخن ها شده و روی شش ها تاثیر می گذارند) و از دست رفتن استخوان می شود.

می توان ایمپلنت های زیرکونیا را جایگزین این نوع کرد، اما توجه داشته باشید که چون افراد زیادی از این نوع استفاده نکرده اند، لازم است حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان حساسیت بعد از کاشت دندان

از جمله گزینه های موجود برای درمان حساسیت بعد از ایمپلنت دندان، می توان به رفع پوسیدگی اطراف دندان، درمان عفونت لثه، و یا حتی اصلاح خود ایمپلنت اشاره کرد. اگر به موقع به کلینیک مراجعه کنید، احتمالا می توانید ایمپلنت دندان را نجات دهید. ولی شاید در برخی موارد، نیاز به جایگزین کردن آن باشد.

نتیجه درمان

تا حدود چند هفته پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، احساس درد و تورم امری عادی محسوب می شود. اما اگر این علائم برطرف نشدند و یا حتی وخیم تر شدند، امکان اینکه دچار حساسیت بعد از ایمپلنت دندان شده باشید بالا می رود و نیاز است در اولین فرصت، به کلینیک مراجعه کنید تا درمان با روش های درخور و مناسب، انجام شود تا مشکلات و عوارض شدیدتری را تجربه نکنید.

متخصص ایمپلنت چگونه بر کاهش ریسک بروز حساسیت پس از کاشت ایمپلنت تاثیر می گذارد؟

پزشک در تمامی مراحل جراحی کاشت دندان نقش دارد. چنانچه ایشان در روند اقدامات پیش از ایمپلنت و جلسه مشاوره ، تشخیص درستی نسبت به وضعیت بیمار داشته باشد و نیز توصیه های مراقبتی صحیح پس از جراحی را ارائه دهد ، احتمال بروز حساسیت بعد از ایمپلنت دندان را تا حد زیادی پایین می آورد. همچنین ایشان بایستی با بهره گریری از ابزار و تجهیزات استریل و در یک محیط کاملا بهداشتی پروسه را به انجام برساند تا بافت های موض خدف دچار التهاب نشوند.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها