علت پوسیدگی دندان

علت پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یک بیماری مرتبط با رژیم غذایی است که منجر به از دست رفتن مواد معدنی داخل دندان ها می شود. این معضل ناشی از پلاک، یک لایه چسبنده از میکروب ها در دهان می باشد. میکروب ها در پلاک، شکر موجود در غذا و نوشیدنی ها به اسید تبدیل کرده و به تدریج به دندان ها آسیب می رساند.

در مراحل اولیه علائم پوسیدگی، می تواند به عنوان یک نقطه یا خط سفید روی دندان ظاهر شود، اما به علت از بین رفتن مواد معدنی، به مرور به حفره تبدیل می شود و علت پوسیدگی دندان باشد و در نهایت منجر به درد دندان می شود. اگر حفره درمان نشود و به دندان درد برسد، ممکن است لثه آبسه کند.

علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان

علل خشک شدن دهان

بعضی از داروها می توانند بر غدد بزاقی شما تأثیر بگذارند و مقدار بزاقی را که می توانند ایجاد کنند را کاهش دهند و منجر به دهان خشک شود.کار کردن در یک محیط خشک و ننوشیدن آب به اندازه کافی می تواند منجر به کاهش تولید بزاق شود. علاوه بر این، مصرف زیاد کافئین موجود در نوشیدنی های قهوه، چای، شکلات و کولا می تواند باعث کاهش سطح مایع در بدن و کاهش بزاق شود. بیماری یا شرایطی که بر غدد بزاقی تأثیر می گذارند، به عنوان مثال سندرم Sjogren نیز در خشک شدن دهان موثر باشد و به مرور علت پوسیدگی دندان شود.

شایان ذکر است که دکتر امیر محمدی یکی از بهترین دندان پزشکان در حوزه ایمپلنت دندان می باشد  ایشان :

 

  • متخصص جراحی دهان ، فک و صورت
  • مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
  • جز رتبه های برتر آزمون برد تخصصی
  • متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت

شماره تماس : tel:09120957013

بزاق به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند

یکی از مجموعه علت پوسیدگی دندان، خشک بودن دهان دائمی است. بزاق یک دفاع کننده طبیعی قدرتمند در برابر پوسیدگی دندان است. بزاق می تواند قند را از دهان خود به معده بشویید، اثرات مضر اسید ساخته شده توسط باکتری ها را متوقف کند، با باکتری ها مبارزه کند و مراحل اولیه پوسیدگی دندان را با ترمیم مواد معدنی دندان تغییر دهید. کاهش جریان خون بزاق (دهان خشک) می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش دهد. بزاق به رقیق و خنثی کردن اسید کمک می کند که باعث کم خونی می شود و یک دفاع طبیعی طبیعی در برابر پوسیدگی است.

علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

برای پیشگیری از پوسیدگی، باید ابتدا علت پوسیدگی دندان را بشناسیم. خوردن یک رژیم غذایی متعادل سالم، کاهش خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین، محدود کردن مصرف قند تا زمان غذا، نوشیدن آب شیرین (شامل فلوراید) به جای نوشابه یا آب نوشیدنی، استفاده از قندهای پنهانی مانند قهوه یا چای، تنقلات و غلات، دوبار مسواک زدن در روز، استفاده از نخ دندان، رعایت بهداشت، باکتری های مضر را کاهش می دهد. مصرف نخ دندان تا 30 درصد می تواند به تمیز کردن دندان ها کمک کند. با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و آب آشامیدنی فلوراید شده می توانید از دندان ها در مقابل اسید محافظت کنید. آدامس بدون قند پس از وعده های غذایی برای افزایش جریان بزاق مفید است.

اگر عفونت دندان دارید این مطلب را از دست ندهید :  عفونت اطراف ایمپلنت دندان 

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ممکن است باعث درد شود. دندان درد یا درد مداوم شما را بیدار نگاه دارد. ممکن است با حساسیت خود را نشان دهد و در هنگام غذا خوردن یا نوشیدن چیزی گرم، سرد یا شیرین ممکن است درد شدید ناگهانی احساس کنید. لکه های خاکستری، قهوه ای، سیاه و سفید بر روی دندان های شما ظاهر می شود. بوی بد دهان و طعم ناخوشایند در دهان از سایر علائم پوسیدگی هستند. درمان پوسیدگی در مراحل اولیه بسیار ساده تر و ارزان تر است. دندانپزشکان معمولا می توانند علت پوسیدگی دندان را شناسایی کرده و مشکلات بیشتر را با یک عکس اشعه ایکس بفهمند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات بهداشت دهان و دندان در بیشتر کشورهای صنعتی است که 90-60٪ از دانش آموزان و اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. دندانپزشک می تواند روند پیشرفت عامل به وجود آورنده علت پوسیدگی دندان را با فلوراید یا سایر محصولات کاهش دهد.

هنگامی که حفره ها در مینای دندانی شکل می گیرند، پلاک و باکتری ها می توانند به درون برسند. در موارد پیشرفته، ممکن است حفره شکل گرفته باشد که ممکن است نیاز به پر شدن داشته باشد. دندانپزشک شما قسمت آسیب دیده دندان را برطرف می کند و دندان را با مواد پر کننده ترمیم می کند. در موارد حاد ممکن است مجبور به کشیدن دندان پوسیده شده و برای جایگزینی آن باید به فوق تخصص ایمپلنت مراجعه نمایید.

علت پوسیدگی دندان
علت پوسیدگی دندان

درمان پوسیدگی دندان

داشتن مراقبتهای دندانپزشکی منظم مهم است. بزرگسالان باید حداقل دو بار در هر دو سال یکبار چک کنند و کودکان زیر 18 سال حداقل یک بار در سال باید چک کنند. پس از شناسایی علت پوسیدگی دندان، برای مرحله درمان آن، باید سریعا اقدام نمایید. زیرا اگر به پوسیدگی دندان توجه ننموده و گسترش یابد، ممکن است منجر به عصب کشی، روکش کردن و یا کشیدن دندان شود که جایگزینی آن نیاز به متخصص ایمپلنت دارد. روش اصلی درمان حفره دندان، پر کردن و ترمیم آن با مواد مختلف مانند رزین های کامپوزیتی، آمالگام، پرسلن و… می باشد.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟ ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها