فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

این قطعه مهم ترین قطعه در پروسه ی ایمپلنت دندان محسوب می شود و در واقع نقش ریشه را برای دندان مصنوعی ایفا می کند. فیکسچر ایمپلنت و نیز کاور اسکرو در مرحله ی اول ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام انجام جراحی، فیکسچر درون حفره ی دندانی که کشیده شده است قرار می گیرد.

درصورت نبود حفره ی دندانی مناسب، دندانپزشک با دریل یک حفره در داخل استخوان فک ایجاد کرده فیکسچر را داخل آن قرار می دهد سپس با کاور اسکرو روی آن پوشانده شده و لثه بر روی آن بخیه زده می شود.

مدت زمان لازم برای جوش خوردن فیکسچر به استخوان فک، 5 ماه برای فک بالا و 3 ماه برای فک پایین است. به دلیل تماس مستقیمی که این قطعه با استخوان فک و لثه دارد در تولید آن از ماشین های CNC که ضریب دقت بالایی دارند استفاده می شود.

حتما بخوانید : تشخیص پوسیدگی دندان

 

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟
فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ویژگی های فیکسچر

فیکسچر ایمپلنت به عنوان یک پیچ سازگار با بدن در اندازه های مختلف از لحاظ ارتفاع، قطر و شکل تولید شده و در اختیار دندانپزشکان قرار می گیرد. این قطعه ی حیاتی دارای ویژگی ها و مختصاتی است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود.

ساختار فیکسچر:

در ساخت این قطعه عموما از تیتانیوم استفاده می شود. گاهی جنس آن از تیتانیوم خالص است ولی در مواردی برای افزایش مقاومت و استحکام قطعه، فلزات دیگری مانند آلومینیوم و یا وانادیوم با آن ترکیب می شود.

 

حتما بخوانید : بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

 

بافت سطح فیکسچر:

سطح فلزی فیکسچرها یا کاملا صاف است یا بر روی آن یک بافت غلافی کشیده می شود تا بافت را در یک سطح میکروسکوپیک به شکل منظمی نگه دارد. این نوع از بافت باعث منظم نگه داشته شدن میزان ارتباط سطحی بین ایمپلنت و استخوان می شود.

پوشش فیکسچر:

یکی از روش های مهم و موثر در افزایش بازسازی استخوان این است که سطح فیکسچر را با مواد مخصوص بازسازی استخوان پوشش دهند.

 

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟
فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نحوه کاشت و استفاده از فیکسچر

فیکسچر ایمپلنت نخستین قطعه ای است که در فرایند جراحی کاشت دندان وارد ساختار فک شده و قطعات دیگر را به خود متصل خواهد نمود. در مرحله اول متخصص ایمپلنتولوژی و یا جراح دهان و دندان، پس از بی حسی موضعی، سوراخ کوچکی در استخوان فک متقاضی ایجاد نموده و فیکسچر متناسب از نظر اندازه، طول و ضخامت را در حفره ایجاد شده قرار خواهد داد.

پس از پایان این اقدام به مدت دو هفته الی دو ماه زمان لازم بوده تا بافت استخوانی فک، فیکسچر ایمپلنت را در خود جای داده و منجر به جوش خوردن آن به بافت استخوانی اطراف شود.

 

همین الان برای ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) اقدام کنید ، کاشت قسطی ایمپلنت دندان هم انجام می شود 

شماره تماس : tel:09120957013 برای دریافت نویت و مشاوره رایگان در پایین این مقاله می توانید اقدام کنید .

 

جنس فیکسچر ایمپلنت چیست؟

معمولاً به شکل کلی و در بیشتر موارد فیکسچرهای ایمپلنت از فلز تیتانیوم ساخته خواهند شد. آلیاژ تیتانیوم یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه های مورد استفاده به منظور ساخت تجهیزات دندانی از جمله بریج، اوردنچر و فیکسچرهای ایمپلنت است.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از آلیاژ تیتانیوم در ساخت فیکسچر ایمپلنت، سازگاری بسیار زیاد این آلیاژ انسان به دلیل برخورداری از ویژگی هایی مانند نارسایی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و مطابقت با ph بدن است.

انتخاب فیکسچر مناسب ایمپلنت

بیش از هر چیزی باید توجه داشت که نوع فیکسچر بر اساس اندازه، ضخامت و سایر مشخصات فیزیکی بنا به تشخیص متخصص ایمپلنت پس از انجام اقدامات اولیه از جمله عکس رادیوگرافی انجام خواهد شد.

شکل و ساختار استخوان فک در متقاضیان ایمپلنت از مهمترین پارامترهای موثر در تعیین نوع فیکسچر بوده و تاثیر بسیار زیادی در افزایش ریسک رضایتمندی نتایج حاصل از کاشت های دندانی خواهد داشت.

در این بین طراحی فیکسچر از نظر شکل ظاهری و ابعاد، تنها عامل تعیین شده توسط متخصص ایمپلنت اورولوژیست بوده و بنا به دستور دندانپزشک انتخاب و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پوشش های مختلف سطح فیکسچر و رزوه های مورد استفاده در ساختار این قطعه کاملاً متفاوت بوده و بسته به توان مالی و نظر متقاضی انتخاب خواهند شد.

 

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟
فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

هزینه فیکسچرهای ایمپلنت

به شکل کلی هزینه‌های مورد نیاز مربوط به خرید فیکسچرهای ایمپلنت، بسته به پارامترهای مختلف از جمله پوشش های مورد استفاده در سطح فیکسچر، جنس آلیاژ مورد استفاده در ساخت این قطعه، ابعاد و اندازه های این قطعه کاملاً متفاوت خواهد بود.

امروزه بیشتر فیکسچرهای طراحی و تولید شده توسط شرکت های مختلف تجهیزات دندانپزشکی و دندانسازی، به شکل غلاف دار با ساختاری غیر مسطح بوده و توسط یک روکش غلاف دار به منظور افزایش و بهبود ارتباط فیکسچر با بافت استخوان فک و کاهش مدت زمان فرآیند جوش خوردن این قطعه به استخوان، پوشید خواهند شد.

 

مراقبت های پس از کاشتن فیکسچر

  • مصرف آنتی بیوتیک: پس از کار گذاشتن فیکسچر و بخیه زدن لثه، احتمال عفونت وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل باید به طور مرتب آنتی بیوتیک تجویز شده را مصرف نمایید.
  • مسواک زدن بخیه ها: مسواک زدن دندان ها و اطراف بخیه ها به صورت ملایم و آرام و غرغره ی آب نمک و دهانشویه 24ساعت پس ار جراحی توصیه می شود.
  • اجتناب از فعالیت های سنگین: در صورت انجام کار سنگین و وارد آمدن فشار زیاد احتمال درد شدید، باز شدن بخیه ها و خونریزی وجود دارد لذا استراحت کافی و دوری از انجام کار سنگین می تواند مانع از بروز این مشکلات شود.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و باتجربه ترين جراحان تهران هستند، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان ، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله و ترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.
آیا امکان کاشت قسطی هم می باشد ؟
بله ، امکان کاشت قسطی هم پذیرفته میشود. 
[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها