مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

 

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

 

ایمپلنت قطعاتی از جنس آلیاژهای آلومینیومی است که برای کاشت دندان استفاده می شود.

امروزه ایمپلنت همچنین یک نوع جراحی شناخته می شود که برای پشتیبانی از پروتز دندان مانند تاج، پل و پروتز دندان استفاده می شود.

ایمپلنت دندان از رایج ترین روش ها برای جایگزین نمودن دندان ها است که با کاشت قطعه ای به نام ایمپلنت در دندان و جایگذاری تاج دندان روی آن، انجام می شود.

ایمپلنت ها با ابزارهای دقیقی باید انجام شوند تا قطعه ایمپلنت در فک بیمار قرار گرفته و با جایگذاری دقیق و مناسب آن، بتواند به صورت پایدار قرار گیرد. جالب است بدانید که اگر بخواهیم تاریخچه ای برای این نوع روش ذکر کنیم، می توانیم آن را مربوط به ۴۰۰۰ سال پیش در چین و ۲۰۰۰ سال پیش در مصر بدانیم.

روش کاشت دندان

اگر سالم باشید و دندانپزشک شما تشخیص دهد که شما کاندیدای خوبی برای کاشت هستید، بسته به نوع خاص بیمار، این روش را برای انجام یا در مطب دندانپزشک تحت بیهوشی موضعی یا در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی برنامه ریزی می کند. نیازهای بهداشتی دندانپزشکی و میزان جراحی لازم است.

آیا باید کاشت دندان انجام شود؟

اما کاشت مناسب برای همه انتخاب خوبی نیست. زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری مزمن یا سرکوب سیستم ایمنی (به دلیل افزایش خطر عفونت در حین عمل جراحی)، کودکان (به دلیل اینکه استخوان فک آنها هنوز در حال پیشرفت است) و افرادی که دندان های خود را خرد می کنند یا می بندند (این عادت می تواند فشار زیادی به ایمپلنت ها وارد کند). کاندیداهای خوبی برای کاشت دندان نیست.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

روش های ایمپلنت دندان

این نوع از روش جراحی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

Endosteal:

در این روش که معمولا رایج است، قطعه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و سپس روکش دندان روی آن قرار می گیرد.

Subperiosteal:

این نوع از روش ایمپلنت در قسمت استخوان و زیر لثه انجام می شود. معمولا جنس پیچ های به کار رفته در این نوع روش از جنس آلومینیوم (مانند روش بالا) بوده و با چسبیدن ایمپلنت در استخوان فک به صورت یک مرحله انجام می شود.

Transosteal:

این نوع روش ایمپلنت بین بافت لثه و استخوان فک انجام شده و قطعه ایمپلنت به صورت U شکل می باشد.
روش های دیگری نیز برای انجام مراحل ایمپلنت دندان ها رایج هستند که می توان نام برد:

  • ایمپلنت فوری
  • ایمپلنت دندان مینی
  • ایمپلنت میکرو
  • ایمپلنت زیگوماتیک
مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

 

مراحل انجام ایمپلنت دندان

مرحله اول: آمادگی برای کاشت دندان

مراحل ایمپلنت دندان ممکن است با توجه به نوع متخصص و نوع روش ایمپلنت متفاوت باشد. از آنجا که کاشت های دندانی به یک یا چند عمل جراحی نیاز دارند، شما باید یک ارزیابی کامل برای آماده سازی و انجام مراحل ایمپلنت دندان انجام دهید، پس در اولین مرحله:

شما باید تصاویر سه بعدی از دندان و مدل های آن و فک خود تهیه کنید. همچنین اعلام شرایط خاص خود از جمله مشکلات قلبی باید قبل از مرحله انجام جراحی به پزشک اعلام شود.

مرحله دوم: کاشت دندان

پس از آماده سازی، لازم است وارد مرحله جراحی و کاشت دندان شویم. در این مرحله جراح در قسمت مورد نظر برای باز کردن لثه و مشاهده استخوان، برشی ایجاد می کند. حفره ها باید تا استخوان حفر شوند، جایی که قطعه ایمپلنت باید در آنجا قرار گیرد.

در مرحله بعدی باید منتظر رشد استخوان ها باشید. در طی این فرآیند، استخوان فک با سطح ایمپلنت دندانی رشد کرده و متحد می شود. این فرایند، که می تواند چند ماه طول بکشد به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می کند و مثل یک ریشه عمل خواهد کرد.

مرحله آخر: قرار دادن پروتز

مرحله آخر از مراحل ایمپلنت دندان، قرار دادن پروتز و سرتاج می باشد. وقتی قطعه ایمپلنت در استخوان قرار داده شد، بسته به فرد باید ۳ تا ۵ ماه تاخیر زمانی رعایت شود و بعد از آن پروتز و سر تاج روی قطعه قرار خواهد گرفت. در این مرحله لازم است تا جراح دهان و دندان شما را بررسی کند. ممکن است در طول ۳ تا ۵ ماه نیاز به مراجعات محدودی برای چکاپ وضعیت ایمپلنت و لثه داشته باشید. پس از اتصال سر تاج، بافت لثه بسته می شود. همچنین در این مرحله توجه شود تا بعد از گذاشتن پروتز، باید به لثه حدود ۲ هفته زمان برای بهبود فرصت دهید.

در نهایت باید برای مرحله های مختلف ایمپلنت دندان به طور خلاصه گفت این مراحل عبارتند از:

  • آسیب دیدگی دندان
  • در صورت لزوم آماده سازی استخوان فک (پیوند)
  • قرار دادن ایمپلنت دندان
  • رشد و بهبودی استخوان
  • قرار دادن اباتمنت (سرتاج یا پروتز)
  • قرار دادن دندان مصنوعی

تاکید می شود که مراحل جراحی در انواع ایمپلنت دندان همیشه به صورت یک مرحله نبوده و غالبا در دو یا چند جلسه انجام می شود. بیشترین زمان اختصاص به به بهبودی و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما دارد. همچنین باید گفت بسته به وضعیت شما، مراحل و نوع عملیات می تواند متفاوت باشد.

ایمپلنت دندان در مقابل پروتز دندان

 

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟
مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

 

حتما بخوانید : بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

 

از مزایای کاشت دندان در مقابل دندان مصنوعی می توان به توانایی طبیعی تری در خوردن و صحبت کردن اشاره کرد و نیازی به حذف دندان مصنوعی یا نگرانی در مورد ترمیم دندان نیست. اما مهم است که مرتباً به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که لانه گزینی شما در وضعیت خوبی قرار دارد و از یک روال مداوم مراقبت از دهان و دندان ، دو بار مسواک زدن و نخ دندان روزانه پیروی می کند.

 

دكتر امير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”6″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها