مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

بسیاری از افراد ممکن است به هر دلیلی دندان های خود را از دست بدهند. ایمپلنت دندان یک جایگزین مناسب ریشه برای این دسته افراد می باشد. اقداماتی به منظور مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان وجود دارد، که رعایت آن سبب افزایش طول عمر ایمپلنت در افراد خواهد شد. پس این دستورالعمل های مراقبتی ارائه شده از سوی دکتر امیر محمدی ، بهترین متخصص ایمپلنت تهران را تا پایان بخوانید.

 

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

 

از آنجایی که بدن هر کس با دیگری فرق می کند ، قابلیت التیام و بهبودی افراد نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. روند بهبودی افراد پس از جراحی ایمپلنت به طور طبیعی به شکل زیر می باشد.

روز اول تا دوم: روزی که جراحی ایمپلنت انجام می شود و روز بعد از آن معمولا همراه با درد و تورم می باشد .در این زمان از باز کردن دهان و خندیدن به صورت قهقهه که سبب کشیدگی آن قسمت جراحی شده می شود ، خودداری کنید. فشردن این ناحیه نیز سبب قطع کردن ورود جریان خون به لثه شده و مختل کردن درمان و التیام را به دنبال دارد.

روز سوم: در این روز درد و ناراحتی کمتری حس می کنید. ناحیه جراحی در این هنگام هنوز متورم بوده و در این مدت می توانید بیشتر از 2 روز قبل غذا خوردن را آغاز کنید. سعی کنید غذا را با قسمتی که جراحی در آن صورت نگرفته بجوید. دقت داشته باشید ناحیه ای  که جراحی در آن صورت گرفته به هیچ عنوان دستکاری نشود. اگر جراح در داخل دهانتان یک اباتمنت (مکانیسم اتصال) قرار داد ، برای جویدن از پایه ایمپلنت استفاده نکنید. همچنین اگر گاز پانسمان در دهان شما گذاشته شد. قبل از خواب حتما آن را بیرون بیندازید.

پس از جراحی کاشت دندان ، بایستی از انجام اعمال زیر اجتناب کنید :

  • پس از پایان جراحی ، بر روی موضع عمل شده گاز و پانسمان قرار می گیرد. بیمار در ساعات اولیه پس از عمل به هیچ عنوان نباید آن ها را از محل بردارد.
  • با توجه به این که از دارو بیهوشی یا بی حسی و آرام بخش برای به انجام رساندن پروسه استفاده شده باشد ، پس از جراحی ایمپلنت به نباید رانندگی کنید.
  • برای بازگشت به روتین غذایی خود عجله نداشته باشید. چرا که بافت های جراحی شه برای ترمیم به زمان نیاز داشته و نباید تحت فشار قرار بگیرند.

مراقبت های لازم بعد از ایمپلنت دندان

مسواک نزنید : به توصیه بهترین متخصص ایمپلنت تهران ، دو روز بعد از انجام درمان، هرگز بر روی ایمپلنت های خود مسواک نزنید.

تغذیه بعد از ایمپلنت دندان : توجه کنید در دوره مراقبت های لازم بعد از کاشت دندان از نوشیدنی های داغ ، تند و گازدار بپرهیزید. همچنین استفاده از مواد غذایی مغذی و نرم می تواند در روند بهبودی به بیمار کمک بسیار زیادی کند.

دخانیات : مصرف هرگونه دخانیات و نوشیدنی های حاوی الکل ممنوع بوده و همچنین دخانیات می تواند، روند درمان را کند و دچار اختلال و سبب بروز عفونت در لثه ها شود.

شکسته شدن ایمپلنت : در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده خودداری کنید. توجه داشته باشید که ایمپلنت ها در صورت وارد شدن یک ضربه و یا برخوردی شدیدی می تواند دچار شکستگی و یا لقی ایمپلنت ها شود.

نخ دندان : در روتین بهداشت دهان و دندان مصرف به موقع و دائم از نخ دندان ضروری می باشد. بنابراین افرادی که دارای ایمپلنت هستند، به منظور عدم تجمع پلاک و مواد غذایی ما بین ایمپلنت بعد از خوردن هر وعده غذایی باید از نخ دندان استفاده کنند.

دهانشویه و آب نمک : به هنگام رعایت مراقبت های بعد از کاشت دندان استفاده از دهانشویه و اب نمک بسیار حائز اهمیت می باشد. با کمک این محلول می توان تجمع باکتری را بر روی دندان از بین برد و عفونت، تورم بعد از ایمپلنت را کاهش داد.

مسواک بزنید : بعد از گذشت چند روز و با دستور دکتر می توانید دندان های خود را با یک مسواک نرم و مناسب به طور مرتب و سه بار در طول شبانه روز مسواک کنید.

بهداشت دهان و دندان : ایمپلنت ها همانند دندان های واقعی دچار پوسیدگی و خرابی نخواهند شد، اما انجام مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند در طول عمر آن ها موثر باشد. علاوه بر آن بهداشت دهان و دندان از بروز مشکلات مربوط به لثه و عفونت های ناشی از ضعیف بود بهداشت دندان را جلوگیری خواهد کرد. بنابراین برای رعایت این موضوع بهتر است یک روتین مشخص و عالی را برای خود در نظر بگیرید.

ورزش نکنید : پرهیز از ورزش و فعالیت های سنگین از جمله مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بوده و  بیمار احتیاج دارد تا پایان دوره نقاهت تنها فقط استراحت کند. عدم استراحت می تواند تورم را در لثه های بیمار افزایش دهد.

عطسه و سرفه : به هنگام عطسه و سرفه بسیار مراقب باشید که فشاری بر بینی و سینوس ها وارد نشود تا دچار خونریزی احتمالی نشوید.

دارو : بهتر است بدانید پس از انجام این روش درمانی ، شما دردی را تجربه خواهید کرد. بهترین متخصص ایمپلنت تهران داروهای ضد التهاب و مسکن های درد را برای شما تجویز می کند. اما در صورتی که این درد بعد از گذشت یک هفته بهبود پیدا نکرد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

 

رعایت نکردن مراقبت های بعد از ایمپلنت چه عوارضی را به همراه دارد ؟

در صورت نداشتن دقت کافی به هنگام، مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان ممکن است عوارضی به دنبال خود داشته باشد مانند:

  1. در صورت بروز هر گونه عفونتی سبب اختلال و در نتیجه شکست در روند درمانی شما یا به اصطلاح پس زدن ایمپلنت دندان خواهد شد.
  2. اگر در دوره نقاهت از مواد غذایی سفت و چسبنده استفاده کنید ممکن است ایمپلنت هایتان دچار لقی شود.
  3. در مواقع رعایت نکردن توصیه های متخصص در روز های نخستین بعد از جراحی، شاهد خونریزی طولانی مدت خواهیم بود. که باید به سرعت به ایشان اطلاع دهید.

مراقبت های ضروری بعد از کاشت ایمپلنت

  • به هیچ عنوان استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه را فراموش نکنید. در صورت عدم رعای،  لثه های شما دچار عفونت و خسارت هایی جبران ناپذیر خواهد شد.
  • برای پاکسازی اطراف دندان از اجسام نوک تیز استفاده نکنید، این کار باعث شکستگی ایمپلنت خواهد شد.
  • حتما هر شش ماه یک بار برای چکاب و بررسی کامل دندان ها و ایمپلنت هایتان به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در خصوص نحوه تغذیه به چه صورت است ؟

دو الی سه هفته اول بعد از جراحی ایمپلنت از مواد غذایی حاوی پروتئین و ویتامین، به صورت پوره استفاده کنید. تا چند هفته بعد از آن سعی کنید غذا های سفت را نجوید و از مواد غذایی نرم و لقمه های کوچک به آرامی شروع کنید.

چگونه به بهبود سریع محل جراحی ایمپلنت کمک کنیم؟

شما می توانید تمامی مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان از جمله استفاده از کمپرس های یخ برای کاهش تورم و التهاب لثه ها و کمپرس های گرم برای کاهش تورم و درد در گونه استفاده کنید.

مراقبت های بخیه های محل جراحی ایمپلنت

بخیه هایی که برای بستن برش ها زده می شوند معمولا جذبی هستند و حدود دو الی سه هفته ماندگاری دارند ؛ سپس توسط بافت های بدن جذب می شوند.

خونریزی خفیف در دهان در محل بخیه ها ، تا حدودی طبیعی است. در صورت مداوم بودن آن ، یک گاز استریل را در دهان بر روی محل خونریزی قرار داده و با بستن دهان به آن فشار وارد کنید. این عمل را به مدت 6 دقیقه ادامه دهید سپس قطع شدن خونریزی را بررسی نمایید. اگر این مورد بیش از حالت طبیعی ادامه پیدا کرد ، حتما با متخصص خود تماس بگیرید. برای جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم و بخیه ها ، آنتی بیوتیک های تجویز شده را به طور کامل مصرف کنید.

کاهش ورم بعد از جراحی ایمپلنت

ورم یک واکنش طبیعی بدن به انجام جراحی است. ممکن است در همان روز اول ورم چندان نمود پیدا نکند ؛ اما با گذشت 2 الی 3 روز کم کم شاهد تشدید این امر خواهید بود که ممکن است 7 الی10 روز نیز ماندگاری داشته باشد. یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در کاهش سریع تر ورم ، استفاده از کمپرس یخ است. در 24 ساعت اول کمپرس را بر روی صورت در ناحیه جراحی شده به مدت 20 دقیقه یکبار قرار دهید. بعد از 48 ساعت کمپرس یخ را با یک کمپرس گرم جایگزین کرده و آن را بر روی گونه های خود قرار دهید.

کنترل اثرات جانبی با مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

بعد ازهر جراحی عوارضی وجود داشته که نیاز به مواظبت دارند این موارد شامل تورم ، درد و خونریزی می شوند. رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت در حداقل کردن این موارد ، خوردن غذاهای نرم به مدت یک یا دو روز می باشد. تا بهبود یافتن می توانید این رژیم غذایی را حفظ کنید و از خوردن و جویدن غذاهای سفت و خشک به دلیل آسیب زدن به قسمت جراحی شده و تاخیر در روند بهبودی آن بپرهیزید. ممکن است چند روز اول بعد از ایمپلنت ، دندان های شما به گرما و سرما حساسیت نشان دهد ولی نگران نباشید؛ زیرا این یک امری طبیعی می باشد.

خونریزی : بعد از عمل معمولا خونریزی وجود دارد. با اعمال فشار کنترل شده به مدت 30 دقیقه در قسمت جراحی شده ، یک لایه گاز استریل دیگر روی آن ناحیه قرار دهید. یک یا دو روز اول بعد از این پروسه ممکن است خونابه در دهانتان باشد. اگر ایمپلنت در فک بالا صورت گیرد ، روزهای اولیه شاهد خونریزی از بینی نیز خواهید بود.

درد : بعد از اینکه بی حسی موضعی از بین رفت ، می توانید برای رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان داروهای مسکنی که پزشک تجویز کرده را برای کاهش درد موجود استفاده کنید. معمولا این داروها استامینوفن یا ایبوپروفن قوی می باشند که طی 3 الی 4 ساعت می توانید آن ها را مصرف کنید. دقت داشته باشید اگر به هر کدام از این داروها حساسیت دارید به هیچ عنوان نباید آن را استفاده کنید. در ضمن برای جایگزین کردن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت

خوردن بستنی 24 ساعت بعد از عمل یک اقدام مفید محسوب می شود. میل کردن بستنی، نوشیدن شیر خنک و دسرهای خنک تهیه شده از این محصول لبنی می تواند در سرعت گرفتن روند بهبود موثر باشد.

اهمیت قرقره کردن آب نمک بعد از کاشت ایمپلنت

آب نمک یکی از فاکتورهایی است که در فرایند مراقبت از بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می شود. این ترکیب می تواند در حفظ و ماندگاری بیشتر ایمپلنت های دندان نیز مفید واقع شود به همین دلیل پزشکان و متخصصان دندان در توصیه های مربوط به مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، برای کمک به پیشگیری از بروز عفونت، شستشوی دهان با آب و نمک را توصیه می کنند. هرچند ایمپلنت دندان در معرض پوسیدگی ناشی از تجمع پلاک ها قرار نمی گیرد ولی رعایت نکات بهداشتی می تواند ماندگاری آنها را افزایش دهد.

خوردن چه غذاهایی بعد از جراحی کاشت دندان توصیه نمی شود؟

بلافاصله بعد از جراحی و در طول هفت تا ده روز اول بعد از کاشت دندان، باید از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • چیپس و غذاهای سفت از قبیل شکلات، تخمه و آجیل
  • غذاهای چسبناک مثل کارامل
  • غذاهای اسیدی مثل گوجه فرنگی و مرکبات
  • غذاهای داغ و تند مثل سوپ، قهوه، چای و غذاهای حاوی ادویه فراوان

بعلاوه باید خوردن غذاهایی مثل استیک که جویدن آنها دشوار است را نیز محدود کرده یا از خوردن آنها اجتناب کنید. هر قدر فک بیشتر حرکت داده شود، خطر بالقوه کاهش یافتن سرعت بهبود ناحیه کاشت نیز بیشتر خواهد بود. وقتی دهان شما بهبود پیدا کرد، می توانید عادات غذایی نرمال خود را از سر بگیرید. هر چند ایمپلنت مثل دندان طبیعی عمل می کند ولی ممکن است در اثر مصرف نوشیدنی های تیره مثل چای یا قهوه لکه دار شود. بنابراین اجتناب از مصرف بی رویه این مواد می تواند به شما در حفظ ایمپلنت های درخشان کمک کند.

سوالات متداول

آیا خونریزی بعد از جراحی ایمپلنت نگران کننده است؟

خونریزی بعد از پروسه بسیار شایع بوده و جای هیچ نگرانی نیست. تنها لازم است گاز استریل قرار گرفته شده در دهانتان را به آرامی بفشارید، بعد از مدتی گاز استریل برداشته و یکی دیگر جایگزین آن کنید و به آرامی فشار دهید. این کار را تا زمان قطع شدن کامل خونریزی مرتبا انجام دهید.

آیا لازم است بعد از ایمپلنت کردن دندان استراحت کنیم؟

یکی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان استراحت بعد از جراحی می باشد. اگر شما بعد از جراحی استراحت کافی نداشته باشید عواملی مانند تورم، التهاب و خونریزی در شما به وجود خواهد آمد. همچنین روند جوش خورد ایمپلنت با استخوان دچار مشکل خواهد شد بنابراین چند روز اول را به خوبی استراحت کنید.

انجام مراقبت های پس از ایمپلنت دندان چه تاثیری دارد؟

انجام تمامی اقدامات قبل و بعد از کاشت دندان تاثیر مستقیمی بر کمتر شدن عوارض، درد، التهاب و عفونت بعد از ایمپلنت دندان خواهد شد.

آیا کشیدن بخیه جزئی از مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان است؟

بله در مراقبت های لازم بعد از فرایند مذکور  باید به محل بخیه ها توجه کنید، هر چند آن ها از نوع جذبی بوده اما بسیار مستعد عفونت هستند، بنابراین باید تا زمان جذب کامل از ان ها مراقبت کنید.

بعد از کاشت دندان میزان ترشحات خونی را چگونه کنترل کنیم؟

اقدامات لازم بعد از ایمپلنت کردن دندان به هنگام خونریزی دهان، خارج کردن آرام خون با استفاده از دستمال کاغذی بدون آن که، با شدت آن را تف کنید خون را از دهان خود خارج کنید. سپس گاز استریل را بر روی محل خونریزی قرار داده و فشار دهید. این کار را هر بار با گاز استریل های تازه انجام داده و در صورت قطع نشدن خونریزی حتما به بهترین متخصص ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

ایمپلنت های دندانی چقدر عمر می کند؟

با دانستن تمامی مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان، می توانید در افزایش طول عمر آن ها موثر باشید. به طور کلی و به گفته پزشکان عمر مفید ایمپلنت ها 5 سال بوده، اما هرچه بیشتر در حفظ آن ها تلاش کنید، مدت زمان بیشتری هم می توانید از آن ها بهره ببرید. مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی استفاده از هرگونه اشیاه تیز، این ها قاتلان اصلی سلامت ایمپلنت می باشند و در کاهش عمر و شکستگی ایمپلنت ها بسیار موثراند.

آیا برای نوشیدن می توان از نی استفاده کرد؟

در مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان دقت داشته باشید هیچگاه از نی استفاده نکنید، مکیدن می تواند در درمان سینوس ها اختلال ایجاد کند.

علت عدم مصرف نوشیدنی های داغ بعد از ایمپلنت چیست؟

جنس ایمپلنت ها از فلز بوده و همانطور که میدانید فلزات گرما را به خود جذب می کنند و در یک مدت زمان طولانی گرمای جذب شده را از دست می دهند. بنابراین مصرف نوشیدنی های بسیار داغ می تواند اطراف ایمپلنت را دچار سوختگی و در نتیجه لقی در ایمپلنت ها کند.

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

عوامل متعددی مانند رعایت نکردن اقدامات لازم بعد از جراحی کاشت دندان، در پس زدن آن موثر بوده و دارای علائمی مانند درد، عفونت در نواحی پیوند دندانی می باشد.

علت استفاده از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت چیست؟

برای جلوگیری از عفونت های احتمالی در ناحیه پیوند زده شده پزشک داروهای آنتی بیوتیک را به منظور کنترل عفونت به بیمار تجویز می کند. در واقع پایه ایمپلنت به عنوان یک جسم خارجی می تواند باعث بروز عفونت شود.

تا چه مدت باید مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را رعایت کرد؟

تمامی اقدامات گفته شده اصول بهداشت دهان و دندان بوده که پس از ایمپلنت بیمار باید بیش از پیش آن ها را رعایت کند.

آیا می توانیم بعد از ایمپلنت از دندان مصنوعی استفاده کنیم؟

اگر دندان های مصنوعی بعد از انجام ایمپلنت بر روی محل های جراحی قرار میگیرد، تا جای ممکن و تا پایان دوره نقاهت از آن استفاده نکنید.

مدت زمان لازم برای بهبودی کامل چقدر است؟

دوره نقاهت بستگی به بیمار، وضعیت دهان و محل کاشت ایمپلنت های او داشته و رعایت اقدامات بعد از ایمپلنت می تواند، روند بهبودی محل جراحی بیمار را سرعت بخشد. اما به طور کلی مدت زمان بهبودی  ماه6 الی 9 ماه تا جوش خوردن استخوان با ایمپلنت ها می باشد.

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها