مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در چه صورت انجام می شود ؟

بعضی از کسانی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند ممکن است دارای بافت استخوان فک مناسب برای پشتیبانی کردن از ایمپلنت نباشند. معاینات فوق تخصص ایمپلت در این زمینه جواب قطعی را به بیمار برای انجام عمل پیوند استخوان در فک می دهد. در چنین شرایطی بهتر است قبل از انجام ایمپلنت عملیات پیوند استخوان انجام پذیرد.

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان
مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

برای انجام پیوند استخوان ابتدا باید مواد پیوند استخوان را تعیین و تهیه نمود و سپس عملیات پیوند استخوان انجام می گیرد. و در نهایت کاشت ایمپلنت صورت می پذیرد .

شرایطی که ممکن است پیوند استخوان در فک را ضروری کند آسیب به فک و صورت، بیماری‌های لثه‌ای، فضای خالی بعد از کشیدن دندان، بیماری‌های مادرزادی و جراحی فک برای حذف تومور ازجمله عوامل نقص استخوانی هستند.

چیزی که مشخص است از دست رفتن دندان، به‌مرور زمان منجر به تحلیل استخوان می‌شود. از دست دادن استخوان در فک بالا یا پایین نه‌ تنها باعث تغییر چهره‌ی فرد می‌شود، بلکه جایگزینی دندان را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

امروزه با علم پزشکی نوین می‌توانیم با بازسازی استخوان فک شانس خود را برای کاشت ایمپلنت افزایش دهیم و راه را برای داشتن لبخندی زیبا هموار کنیم.

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان
مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

پیوند استخوان به چه شکل انجام می شود ؟

هدف از عمل پیوند استخوان ( Bone grafting ) در کاشت ایمپلنت تقویت مناطق آسیب دیده،  تسهیل رشد استخوان جدید و درنهایت کاشت ایمپلنت دندان است.
در واقع بازسازی استخوان با روشی نوین می باشد که برای بازگرداندن استخوان های تحلیل رفته و ایجاد استخوان های جدید به عنوان چهارچوبی برای استخوان مجاور  استفاده می شود.

برای آشنایی برای آناتومی دندان روی لینک کلیک کنید .

در طی چندین ماه، استخوان خود بیمار جایگزین مواد پیوندی می گردد. روش پیونداستخوان یک روش بسیار موفق می‌باشد، زیرا استخوان ظرفیت تولید بافت را دارد. بازسازی استخوان از طریق پیوند باعث افزایش حجم استخوان می شود و به ایمپلنت‌هایی که در آینده کاشته خواهند شد اجازه لنگر انداختن می‌دهد.

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان
مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

مواد پیوند استخوان با توجه به شرایط بیمار از یکی از روش های زیر انجام می شود:

1. پیوند استخوان اتوگرافت

اولین روش پیوند اتوگرافت (autograft) یا خودکار می باشد که به عنوان استاندارد طلا نیز معروف است. که در این روش استخوان از خود بیمار دریافت می گردد. مواد مورد استفاده برای پیوند ممکن است به صورت یک قطعه استخوان از جای دیگری از بدن بیمار مانند چانه، ران یا ساق برداشته شود.

بیشترین درصد موفقیت در پیوند استخوان، در روش پیوند اتوگرافت وجود دارد چون این نوع پیوند، با بافت های زنده دارای سلول های دست نخورده سر و کار دارد.
در برخی موارد متخصص تحت بی حسی موضعی استخوان را برداشت می کند اما در صورتی که قرار باشد استخوان از ران برداشته شود باید جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی صورت بگیرد.

2. پیوند استخوان آلوگرافت

پیوند استخوان آلو گرافت Allograf )  ) به عنوان یک پیوند بافت استخوان بین افرادی از همان نوع (مثلاً انسان ها) اما با ژنتیک ناهمسان تعریف می گردد. معمولاً منبع، استخوان جسد است که در مقادیر زیادی در دسترس است. ولی این استخوان باید تحت مراحل درمانی گوناگونی قرار گیرد تا از بابت واکنش های ایمنی بدن خنثی شود و از آلودگی های مربوط به بیماری های بدن میزبان پرهیز شود.

مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان
مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

این درمان ها ممکنست شامل پرتو دهی، خشک کردن همراه با انجماد (freeze_drying)، اسید شویی و سایر معالجات شیمیایی باشد. در کشور آمریکا، تقریباً اطلاعات مربوط به همه اعطاء کنندگان حتی پیش از آن که استخوان آنها در بانک های بافت پذیرفته شود، از بابت بیماری های عفونی نشان داده می شود. پس از آن، فرآوری استخوان عملاً هرگونه احتمال سرایت عفونت را از بین می برد.

3.پیوند استخوان زنوگرافت

نوع سوم پیوند زنوگرافت ( Xenograft ) است که معمولا از حیواناتی مانند گاو دریافت می شود.

4.پیوند استخوان آلوپلاست

یا پیوند استخوان ( alloplastic ) نوع چهارم پیوند آلوپلاست است که از مواد سنتزی یا مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه می باشد.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟ ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها