پری ایمپلنتایتیس چیست ؟

پری ایمپلنتایتیس چیست ؟

پری ایمپلنتایتیس یک ضایعه التهابی می باشد که بافت های نرم و سخت اطراف ایمپلنت دندان را درگیر می کند. یعنی می توان گفت در شرایطی که علاوه بر لثه استخوان فک نیز درگیر عفونت شده باشد پری ایمپلنتایتیس اتفاق افتاده است. میزان شیوع این بیماری حدوداً از هر 10 نفر یک مورد می باشد.

 

پری ایمپلنتایتیس چیست ؟
پری ایمپلنتایتیس چیست ؟

به این نتیجه می رسیم که پری ایمپلنتایتیس نه تنها بیماری نسبتاً شایعی می باشد می تواند در صورت عدم درمان مشکلات جدی برای فرد داشته باشد. ایمپلنت دندان قابلیت زیادی دارد و در صورت مراقبت به عمل آوردن تا آخر عمر می تواند کار کند. اما اگر فرد درگیر بیماری پری ایمپلنتایتیس شود این موضوع موجب از دست رفتن یکپارچگی استخوان و تخریب زودهنگام استخوان و در نهایت به از دست رفتن ایمپلنت ختم می شود

 

شایان ذکر است که دکتر امیر محمدی یکی از بهترین دندان پزشکان در حوزه ایمپلنت دندان می باشد  ایشان :

  • متخصص جراحی دهان ، فک و صورت
  • مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی
  • جز رتبه های برتر آزمون برد تخصصی
  • متخصص پروتزهای دندانی، زیبایی و ایمپلنت

شماره تماس : tel:09120957013

 

باید توجه داشت که بیماری پری ایمپلنتایتیس با بیماری پریودنتیت اشتباه گرفته نشود. هر دوی این بیماری ها تحت تاثیر وجود میکروب ها در لثه بوجود می آیند. هر دو نیز ممکن است علائمی مشابه داشته باشند از جمله این علائم بوجود آمدن شیار بین دندان و لثه و خونریزی لثه را می توان ذکر کرد. حتی می توان گفت در مطالعات میکروبیولوژی کشت هر دو بیماری دارای شاید دارای وضعیت مشابه باشند اما در پری ایمپلنتایتیس میزان گونه های قرمز پیچیده کمتر می باشد.

اما تفاوت این دو بیماری در بافت شناختی و پاتولوژی مشخص می گردد. از نظر بافت شناختی پری ایمپلنتایتیس در مجاورت ستیغ استخوان فک (آلوئولار) نفوذ کننده تر می باشد و همچنین لایه محافظ بافتی روی استخوان که در پریودنتیت وجود دارد، در پری ایمپلنتایتیس رویت نمی شود. نکته مهم اینجاست که دو بیماری بصورت یکسان به درمان پاسخ نمی دهند.

حتما بخوانید : علت پوسیدگی دندان چیست ؟

پری ایمپلنتایتیس چیست ؟
پری ایمپلنتایتیس چیست ؟

البته این باعث نمی شود که در پیشگیری از بیماری پری ایمپلنتایتیس بهداشت دهان و دندان و مراقبت های حرفه ای مانند جرمگیری و استفاده از دهان شویه  اهمیت کمتر داشته باشند اما مسئله اینجاست که دیگر در صورت وقوع بیماری پری ایمپلنتایتیس، درمان های محافظه کارانه تاثیر لازم را ندارد یعنی درمان های غیر جراحی بوسیله لیزر و یا سیستم هواسایی نتایج ضعیفی دارند و همچنین درمان های شیمیایی و تراش مکانیکی (دبریدمان) بافت ها و درمان فتودینامیک نیز نتایج مطلوبی نداشته اند. بنابراین درمان های غیر جراحی درمان قطعی پری ایمپلنتایتیس را به دنبال ندارد.

حتما بخوانید : آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود؟

چه عواملی موجب بیماری پری ایمپلنتایتیس می شود ؟

  • سیگار کشیدن
  • پریودنتیت
  • حساسیت ژنتیکی
  • دیابت

علائم بیماری پری ایمپلنتایتیس

پس از مشاهده علائم پری ایمپلنتایتیس خیلی سریع باید به بهترین متخصص ایمپلنت مراجعه نمود و جهت درمان مشاوره لازم را دریافت کرد. علائم بیماری پری ایمپلنتایتیس بصورت زیر می باشد:

  • تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت
  • خونریزی لثه
  • قرمزی و تورم مخاط
  • شکل گیری خلط
  • درد در اطراف ایمپلنت احتمالا متحرک
پری ایمپلنتایتیس چیست ؟
پری ایمپلنتایتیس چیست ؟

نحوه درمان پری ایمپلنتایتیس

باید گفت بیماری پری ایمپلنتایتیس سخت درمان می شود و همچنین برای درمان آن باید به دقت تحت نظر لازم را داشت چرا که عود آن محتمل و شایع است. در کلیه روش های درمانی پیشنهاد گردیده، یکی از مرحله های مهم همیشه آلودگی زدایی از سطح ایمپلنت می باشد.
چندین روش جهت آلودگی زدایی سطح ایمپلنت موجود است که در واقع هدف سم زدایی از سطح ایمپلنت می باشد و از مواد کلرهگزیدین، تتراسایکلین، مترونیدازول، اسید سیتریک، لیزر و فتودینامیک درمانی استفاده می شود.
دبریدمان مکانیکی برای زدودن کامل بیوفیلم تشکیل شده استفاده می شود که با کورت استیل، پلاستیکی یا تیتانیومی، شوینده آب نمک (سالین)، گاز استریل، هوا سایی (ایر ابریژن) یا ایمپلنتوپلاستی صورت می پذیرد. بسیاری از متخصصان ترکیبی از این درمانها را در پیش می گیرند تا مطمئن شوند آلودگی زدایی سطح ایمپلنت موفق بوده است.
البته تنها درمانی که به بیماری پری ایمپلنتایتیس پاسخ مثبت می دهد درمان جراحی می تواند باشد اما درمان جراحی نیز تا اندازه ای می تواند تاثیر داشته باشد طبق تحقیقاتی که انجام شده است درمان جراحی و ضد میکروبی همراه با جراحی فلپ برای درمان پری ایمپلنتایتیس، پیشروی پری ایمپلنتایتیس را در 90% موارد برای مدت کوتاه حدوداً یکسال متوقف می کند. اما ممکن است خونریزی پروپ آن همچنان باقی بماند. سیگار کشیدن یکی از عواملی است که باعث می شود بیماری عود کند.
گرچه جراحی برش بافت اینطور به نظر می رسد نتایج بهتری را بوجود می آورد اما ترکیبی از دسترسی جراحی به ایمپلنت و عمل بازسازی بافت بیشترین موفقیت را در پی دارد.

دكترامير محمدی :

 متخصص جراحی دهان ، فک و صورت هستند و همچنین عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ارتش می باشند که جز رتبه های برتر آزمون بورد تخصصي و از برترين و با تجربه ترين جراحان تهران هستند ، ايشان فارغ التحصيل از دانشگاه علوم پزشكي همدان، كه قطب فک و صورت ايران محسوب ميشود ، مي باشند . و نيز چندين مقاله وترجمه كتاب در زمينه جراحي بيني و فك در ISI و مجله هاي معتبرجهان دارند.

هزینه ایمپلنت دندان با دکتر امیر محمدی چقدر است ؟

ایمپلنت دندان ( کاشت دندان ) به ازای هر واحد 3.900.000 تومان می باشد علاوه بر این شما می توانید از مزایای زیر بهره ببرید . 

مزایای ایمپلنت با دکتر امیر محمدی :

1-  پرداخت هزینه به صورت اقساط می باشد

2-  انجام کاشت ایمپلنت فول موس ( کل دهان ) انجام میشود

3- مشاوره رایگان

شماره تماس :tel:0912095701

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها