کشیدن بخیه ایمپلنت

یکی از دغدغه های بیماران به هنگام مراجعه برای جراحی ایمپلنت دندان ، کشیدن بخیه ایمپلنت است. چرا که تصور درد ناشی از آن ، آن ها مضطرب می کند ؛ ولی آیا این فرایند دردناک است؟ برای آگاهی از این امر ، این مقاله را تا پایان بخوانید.

کشیدن بخیه ایمپلنت

پیش از توضیح در خصوص کشیدن بخیه ایمپلنت ، توضیح مختصری در مورد پروسه جراحی ارائه شده است.

ایمپلنت چیست ؟

این فرایند روش جابگزینی مناسب، برای دندان از دست رفته است. در این روش، به دلیل این که از پایه بریج استفاده می شود، هیچ دندانی تراشیده نمی شود. پیچی از جنس تیتانیوم دارد که با بدن سازگار است و درون استخوان فک قرار میگیرد، که درصورت نگهداری خوب و صحیح ماندگاری بالایی دارد.

فرآیند جراحی

در طی عمل جراحی ، دندان پزشک ابتدا از بی حس کننده موضعی استفاده می کند، که باعث می شود شما درطول عمل هیچ دردی را احساس نکنید. پس از بی حسی، دندان پزشک سوراخی را درون استخوان فک ایجاد می کند و پایه را درون آن قرار می دهد.

مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت در فک بالا و پایین

در فک بالا، معمولا 5 ماه زمان برای جوش خوردن لازم است و در فک پایین، حدود3 ماه. زمانی که استخوان، به تراکم مطلوب نرسیده باشد، ایمپلنت برای جوش خوردن زمان بیشتری را احتیاج دارد.

انواع بخیه

در جراحی ، به دلیل این که لثه شکافته می شود تا به بافت استخوان دست پیدا کرد، لازم است که پس از جراحی لثه ها بخیه شوند تا در کنار هم قرار گیرند و پس از مدتی جوش بخورند. بخیه در دو نوع جذبی و غیر جذبی است. شایان ذکر است که پروسه کشیدن بخیه ایمپلنت زمانی اتفاق می افتد که نوع بخیه کار شده ، جذبی نباشد.

بخیه جذبی

فرآیند جذب شدن بخیه  به سلامت عمومی بیمار، نوع بخیه ها و طریق زده شدن بخیه ها بستگی دارد. بخیه جذبی دربافت لثه حل می شود این نوع بخیه توسط بدن تجزیه میشود ویا پس از مدتی شل شده و ذرات آن از جای خود خارج می شوند. این بخیه ها 3 تا 5 روز جذب می شوند.

بخیه غیرجذبی

این نوع بخیه، برای جذب شدن، به 7 تا 10 روز زمان نیاز دارد و معمولا  از جنس نایلون، پلی استر، ابریشم و غیره است. به دلیل این که بدن نمیتواند مواد آن را جذب کند، باید توسط دندان پزشک کشیده شود. بخیه ها دو طرف لثه را که طی عمل جراحی بریده شده است را نزدیک به هم نگه می دارند و استخوان فک و پایه را از ورود هرگونه باکتری، گرد و غبار و هرچیزی که باعث عفونت لثه می شود، محافظت  می کنند و همین طور پس از عمل جراحی، بخیه با تشکیل لخته روی زخم از خون ریزی جلوگیری می کند.

دربعضی مواقع بدن بخیه ها را به عنوان جسم خارجی تلقی میکند و روند بهبود یافتن بخیه به تاخیر می افتد. در موادری که برای بخیه از نخ ابریشمی استاده می شود، باوارد شدن بذاق و موادغذایی به محل بخیه سبب ایجاد عفونت می شود و روند بهبودی به تاخیر می افتد. مدت زمانی که بافت لثه به استخوان فک متصل میگردد، معمولا 7 تا 10 روز می باشد که در هر فرد متغیر است و معمولا 4 تا 5 هفته زمان میبرد، تا بافت لثه به طور کامل بهبود یابد.

کشیدن بخیه ایمپلنت

اگر بخیه ها زودتر از موعد شل شوند و حدودا 3 روز بعد از جراحی بیفتند، احتمال جوش نخوردن بافت های لثه وجود دارد که باید سریع به دندان پزشک مراجعه کرده، تامجدد لثه را بخیه کند. سطح لثه و دندان توانایی باز سازی سریع دارند ولی سرعت جوش خوردن بافت لثه و استخوان زمان میبرد به همین دلیل درصورت افتادن زود هنگام بخیه، امکان جوش نخوردن آن وجود دارد.

معمولا 4 الی 6 روز بعد از عمل جراحی، استحکام بافت های لثه طوری هست که بتواند ادامه روند بهبودی را بدون بخیه بگذراند، بنابراین اگر بخیه چند روز قبل از زمانی که دندان پزشک تعیین کرده شل شود و بیفتد، احتمال جوش خوردن بافت ها لثه وجود دارد.اگر بخیه زودتر از موعد شل شد، از بافت های بدون بخیه بیشتر مراقبت کنید تا به استحکام کافی برسد.

اگر در ناحیه ای که بخیه شل و یا افتاده است، تورم مشاهده کردید و یا بافت لثه روی استخوان حرکت میکرد و یا استخوان فک از زیر آن بیرون زده بود باید در اسرع وقت، برای بخیه مجدد و ویزیت به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت های لازم بعد از پروسه

  • از غذاهای نرم استفاده کنید.
  • بهداشت دهان ودندان را رعایت کنید، درصورت لزوم از مسواک های مخصوص استفاده کنید.
  • دراثر بروز درد شدید، می توانید از مسکن استفاده کنید.

بهتر است پس از عمل و زدن بخیه، بیماران این موارد را برای جوش خوردن بهتر رعایت کنند:

  • استفاده از آنتی بیوتیک

بهتر است برای جلوگیری از عفونت روی لثه، اطراف بخیه و پایه ایمپلنت، از آنتی بیوتیک استفاده شود.امکان دارد که دربرابر دارو پوستتان دچار خارش و سوزش شود که در این صورت، برای ادامه مصرف لازم است که با پزشک خودمشورت کنید.

  • رعایت کردن بهداشت

استفاده از آب نمک و مسواک، حدود 24 ساعت پس از جراحی، می تواند کمک به سزایی در بهبودی سریع تر داشته باشد. (بهتر است که مسواک را مستقیما روی بخیه نکشید)

  • مصرف سیگار

سیگار کشیدن، روند بهبود را کاهش می دهد و همین طور سبب افزایش عفونت، پاره شدن بخیه و پیوند استخوانی ناموفق را درپی دارد.

  • جلوگیری از انجام کارهای سنگین

بهتر است برای جلوگیری از باز شدن بخیه ها، به مدت سه روز پس از جراحی از انجام دادن کارهای سنگین خودداری کنید.

 

 

کشیدن بخیه ایمپلنت

برای کشیدن بخیه ایمپلنت، 7 تا 10 روز زمان لازم است تا پایه جوش بخورد و معمولا این نخ ها سیاه و از جنس ابریشمی هستند که باید توسط دندان پزشک کشیده شوند.

پس از کشیدن بخیه ایمپلنت، سعی کنید، جویدن غذا را به صورت محتاطانه، از نواحی عمل شده شروع کنید، این کار باعث التیام سریع تر زخم هایتان می شود.

در هفته اول، برای تمیز کردن دهان و دندان خود، از مسواک های مخصوص استفاده کنید(استفاده از دهان شویه هم برای بهداشت دهان کافی است). بعد از 2الی 3 روز از پس از کشیدن بخیه ناحیه عمل شده را با مسواک و آب ولرم تمیز کنید، امکان خونریزی کم وهمین طور درد وجود دارد. پس از ده روز، فرد میتواند از پروتز متحرک استفاده نماید و بهتر است در ساعاتی که استفاده ای از پروتر ندارد آن را ازدهان خود خارج کند.

 

[formidable id=”7″]

این مطلب رو برای دوستانتان به اشتراک بگذارید!

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها